Tur med retur

Våren er vakker. Linerla har kommet tilbake og jeg har jeg sett både hestehov, hvitveis, blåveis og løvetann. Jeg har også sett massevis av søppel. Det er alt annet enn vakkert. I dag har jeg ryddet opp litt utenfor arbeidsplassen min og det var et trist skue. Folk har tydeligvis begynt å spise is, men det må være vanskelig å få både papiret og ispinner opp i søpla? Folk som røyker og snuser synes det er helt greit å kaste dette rett utenfor en barnehage. En hel pose med diverse søppel samlet jeg på kort tid. På 90-tallet hadde vi et ord som vi brukte på sløve folk som kastet søppel i naturen; NATURSVIN. På tide å børste støv av dette uttrykket. Noen ganger bør man faktisk skamme seg og føle litt på det.
For hvor ender alt dette søplet? Barn kan selvsagt få i seg dette svineriet. Som regel ender søplet i et dyr eller en fugl sin mage eller det ender til syvende og sist  i havet. Havet vårt er som kjent fylt opp med søppel.
Plastforsøplingen er en trussel mot alt dyreliv i havet. Søppelet finnes på overflaten og helt ned til de dypeste av verdens havområder. Alt fra de minste plankton til de største hvalene påvirkes av plasten.
Dette er selvsagt svært alvorlig.

Nordmenn har nå en sikkelig dugnadsånd over seg. Vi trenger en aldri så liten dugnad for miljøet vårt også. Noen av oss har ekstra fritid, andre har begynt å mosjonere for aller første gang 😉 Hvorfor ikke slå to fluer i en smekk og starte med plogging? Plogging er en mosjonsform som kombinerer jogging med søppelplukking. Gå ut og plukk #femforhvalen og legg det ut på sosiale medier. Slike ting er det lov å skryte av. Ta en tur med retur.
Håper ikke dette oppfattes som moralisering. Mitt ønske er som alltid at vi tar bedre vare på natur og dyreliv. 😉💚


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Slik får du perfekt avføring