Det er pinlig, skammelig og vi burde være rasende hele gjengen

I går var jeg på Noah´s markering i Oslo for de ville dyrene i vårt land. Vi var mange som samlet oss foran Stortinget og vi lyttet til mange flotte appeller som inneholdt viktig budskap om den naturkrisen vi og resten av verden befinner oss i.
Det var en verdig og fredelig demonstrasjon for de som ikke kan tale for seg selv, nemlig det ville dyrelivet.



Men hvem var det som fikk plass i media i går? Jo, det var selvfølgelig tyrkiske demonstranter som gikk amok på Karl Johan og fotballsupportere som lagde kvalme på Åråsen.
Jeg har ikke en gang sett en notis av demonstrasjonen foran Stortinget. Jeg har heller ikke hørt om at det har vært noe nyhetsinnslag om det på tv. Jeg fikk ikke anledning til å se noen nyheter på tv i går. Jeg må nemlig reise tur retur Lillehammer - Oslo for å være med på demonstrasjon i Oslo. Det koster meg både tid og penger.
Jeg setter gjerne av denne tiden og hva det koster meg for en god og viktig sak. Jeg gjorde det fordi jeg ville at politikerene skulle se at det er mange i befolkningen som bryr seg om natur og dyreliv og at den nå må vernes i mye større grad. Nå er det jo slik at politikere ikke jobber på Stortinget på lørdager. De kunne ikke se at vi var over 2000 mennesker som markerte naturkrisen. Vi var faktisk helt avhengige av at media skulle sette søkelys på dette.

Media og pressen svikter jo totalt. Hva feiler det norske journalister og redaktører?!?
Det hjalp heller ikke at kjendiser som Mia Gundersen og Erlen Loe eller kjente politikere som Arne Nævra fra SV og Guri Melby fra Venstre holdt appeller.
Glem naturkrisen, hvem bryr seg? La oss heller fokusere på hvem som gikk ut av Skal vi danse, bloggere, de som lager bråk og kvalme og annet pjatt som de kan fylle hodene våre med.
Den fjerde statsmakt svikter i sin rolle. De drives nå av en fordummende "klikk-kultur". Jeg tror faktisk ikke at jeg tar i når jeg sier at dette gjør OSS dummere. Kanskje blir vi også mer likegyldige og apatiske til de virkelig utfordringene verden står overfor.
Når det blir mer spennende å følge med på Farmen eller Durek og Märtha da bør det lyse en rød lampe. Også for media. Media har enorm makt. De kan styre oss i en bestemt retning og påvirke hva vi skal tenke og hva vi skal være opptatt av.
Shame on you norske journalister, redaktører og mediehus. Dere burde virkelig gå i dere selv. Dere skal beskrive virkeligheten, sette søkelys på viktig saker og de utfordringene verden står overfor som for eksempel NATURKRISEN!!!!!! Naturkrisen er en like stor trussel for oss som klimakrisen og den er høyst reell, men kommer litt i skyggen av klimakrisen. Det er vel så enkelt at klimakrisen "selger" mer eller?  Media svikter sin samfunnsrolle.
Når media går med skylapper, så gjør også befolkningen det.
Gi oss for svarten litt kritisk journalistikk og ikke spaltemeter etter spaltemeter med pjatt.

I går sa Erlend Loe i sin appell at vi burde være rasende alle sammen. Han sa at i løpet av hans levetid på jorden så har det blitt 60 % færre vill dyr på jordkloden. Det er selvfølgelig et helt ekstremt dramatisk tall. Vi mennesker raserer alt vi kommer over. Det er det vi først og fremst holder på med, mener Loe. Vi beriker oss på klodens bekostning. Hvordan kan rike Norge forvente at fattige land skal ta vare på sine dyrearter, når vi ikke er i stand til å ta vare på våre egne?
Vi anerkjenner ikke en gang deres rett til å eksistere i dette landet.
Det er bare å se på hvordan våre utrydningstruede rovdyr blir behandlet. Det er ikke annet enn skammelig.
Sitat Erlend Loe: "Det er pinlig, skammelig og vi burde være rasende hele gjengen".

Jeg ER rasende og har vært det lenge på norske myndigheters behandling av natur og dyreliv. I dag er jeg også rasende på norske medier. Jeg kunne i grunnen ha latt være å reise fra Lillehammer til Oslo denne dagen. Poenget var å få politikerne til å våkne og legge et press på de. Hvordan skal vi få gjort det når vi direkte motarbeides av media på denne måten? Vi fikk ikke en millimeter med spalteplass en gang. Jeg har i hvert fall ikke sett noe.

Jeg kunne ha latt være å reise, men er likevel glad for at jeg gjorde det. Natur og dyreliv trenger at noen er deres stemme. Jeg gir de gladelig min, selv om det koster meg både tid og penger.
Men når det gjelder den politikken som føres overfor natur og dyreliv og hvor lite søkelys mediene setter på naturkrisen så siterer jeg Erlend Loe igjen:

DET ER PINLIG, SKAMMELIG OG VI BURDE VÆRE RASENDE HELE GJENGEN!






Kommentarer

  1. Helt enig. Jeg har heller ikke sett noe. Men - det er bare å stå på videre på samme måten. Det blir forhåpentlig ikke slike sammenfall hver gang. Men som sagt - helt enig. Norske medier, NRK inkludert, ligner mer og mer på Se&Hør og annet fordummende tull. Men det er vel det som selger. For overalt dreier det seg nå om hva som selger og hva som skaper inntjening

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Slik får du perfekt avføring