Lidelsene må frem i lyset

Det er lenge siden jeg har kuttet voldsomt ned på kjøttforbruket mitt. Jeg har gjort det på grunn av miljøhensyn og dyrevelferd hensyn.
Jeg har lenge mislikt industrilandbruket. Masseproduksjon, upersonlig forhold til individene og ikke minst at dyra ikke får være ute.
9 av 10 husdyr får aldri være ute. Tenk på det. Aldri kjenne frisk luft, solen varme eller gress under "føttene". Bare dette er dyreplageri mener jeg. Det å nekte dyr tilgang til natur, men tvinge de til å være i et "industrilokale" hele livet gjør meg forbanna!
Jeg har tenkt på det en stund. Når ble det egentlig greit å behandle dyr slik? Når ble det greit at dyr aldri skulle få være ute? Når ble det greit at dyr blir behandlet som ting og ikke levende skapninger med både følelser og instinkter?
Det har plaget meg med en stund dette.

Og så kommer denne Norun Haugen som sendt fra himmelen og setter fokus nettopp på dette og de elendige forholdene for dyra i industrilandbruket. Hun gikk undercover på norske grisefarmer og avslører forferdelige forhold. Det var faktisk til og med verre enn det jeg trodde. Det vi fikk se minnet mer om en konsentrasjonsleir enn en gård. Det var rystende. Såpass rystende at hele Norge reagerte. Takk og lov. Kanskje dette kan være en begynnelse til et bedre liv for grisene? I hvert fall kan det bedre forholdene noe, men det er ikke godt nok mener jeg.
Industrilandbruket selv må gåes etter sømmene. Dyra må få bedre rettigheter. Alle dyra må få mulighet til å være ute sommerhalvåret. Det må ikke drives så stort.

Kjøttkonsumet vårt må ned og vi må være villig til å betale bonden skikkelig for maten. Vi har doblet kjøttkonsumet de siste femti årene. Samtidig har nesten ikke prisen endret seg. Det er sykt.
Tonnevis av kjøtt havner også på fryselager og mye går rett i søpla.
Et forbruksland på sitt verste. Det er etisk helt forkastelig.
Grisene lider. De lever jævlige liv. Selv uten slag, spark og kastrering uten bedøvelse (som vi så i dokumentaren) så er det ikke mye til liv "industribonden" har og tilby dyra. Lidelsene må frem i lyset og ikke vokse videre i mørket, slik det har gjort alt for lenge.



Produksjonsdyrene må få høyere status. De er ikke bare mat for oss, de er individer med egenverdi.
Tenk at griser er like smarte som hunder eller smartere. Tenk hvor forskjellig vi behandler disse to dyreartene? Grisen er skapt for å grave i jorda, ikke gå på betong.

Tusen takk til helten Norun Haugen som virkelig maktet og sette dette på dagsorden. Jeg håper vi ikke bare skal diskutere de alvorlige overtrampene til enkelte bønder fremover, men sette hele industrilandbruket under lupen.

Vi forbrukere har makt. Vi kan velge å støtte de som har frittgående griser eller driver økologisk. Vi kan velge å spise mye mindre kjøtt og heller betale skikkelig for kjøttet når vi skal ha det.
Det finnes utrolig mye bra vegetarmat man kan lage. Jeg anbefaler dere å kjøpe: "En skikkelig digg kokebok" av Hanne-Lene Dahlgren. Det vil gjøre det lettere å gå over til vegetarmat og samtidig overbevise familien ;)

Jeg håper dette er begynnelsen til en bedre framtid for grisene og de andre dyra i industrilandbruket.



Make a change, make a difference. Vi kan faktisk skape en bedre verden.
Vi har lenge gjort en forferdelig urett mot dyra.

Og som Ghandi sa: "The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated".



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Slik får du perfekt avføring