Jordas overforbruksdag 2018

Hvem kan se en humle og ikke bli glad? Jeg leste et sted at på latin heter humla Bombina. Selvsagt så må denne vakre skapningen hete Bombina tenkte jeg, men så googlet jeg det og jeg tror det er en frosk som heter Bombina på latin. Jeg synes nå Bombina passer bedre til humla enn en frosk, men frosken er også en fantastisk skapning.
Jeg blir glad av å se humler (og frosker), men så blir jeg trist når jeg tenker på at det blir færre og færre av dem. Det blir også færre sommerfugler, disse nydelige skapningene som flyr omkring på  deilige sommerdager.
Humlene, sommerfuglene og de andre insektene er i fare.
Alt er i fare, skogene, fjordene, dyrene og menneskene.

I dag er det jordas overforbruksdag. Dagen da vi har brukt opp jordas ressurser kommer tidligere og tidligere hvert år. Fra i dag og ut året lever jordas befolkning på ressurser vi ikke har.
Vi har sluppet ut den mengden forurensing og klimagasser som jorda kan absorbere.

Grunnen er selvfølgelig at vi ikke lever bærekraftig nok. Vi har et alt for høyt forbruk og vi blir stadig flere mennesker på denne jorda. Hadde alle levd som oss i Norge ville vi trengt 3 jordkloder å leve på. Slik vi lever i dag trenger vi "bare" 1,7...
Vi har jo ikke det heller så derfor akselerer klimaendringene.
Naturressursene forsvinner i rekordfart og det gjør også dyrelivet og naturen vår. De fantastiske humlene forsvinner.

Det er bare menneskene det blir fler av, alt annet forsvinner sakte, men sikkert.

Skjønner vi hvor alvorlig dette er? Fatter vi at vi er helt avhengig av insektene og intakte økosystemer?

Jeg blir så uendelig trist av å tenke på det. For vi har politikere som stadig vil at vi skal forbruke mer. Det er jo bra for økonomien. Folk blir aggressive hvis man mener at klimaendringene er menneskeskapte og at vi må gjøre noe med.

Men fakta er at overforbruket vårt ødelegger verden. Vi kan ikke fortsette å ødelegge for humlene og alt annet liv landjorden. Vi kan ikke ødelegge havet og alt livet der. Og vi kan for guds skyld ikke ødelegge for våre barn og barnebarn.
Hvilken verden vil vi at de skal arve?

Det vi MÅ gjøre er å skape et samfunn som er bærekraftig. NÅ!! For jordas overforbruksdag kan ikke fortsette å komme tidligere og tidligere.
Vi må først og fremst redusere vårt eget forbruk og så må vi stemme frem de riktige politikerne som tar de rette valgene for oss og generasjonene som kommer etter oss.








Kommentarer

  1. Er eneste gjenbruksforhandler av hvitevarer på hele vestlandet,som samarbeider med kjedene.....men slik er det blitt fordi norge er såååååå miljøvennlig.På østlandet er det litt andre forhold,da elkjøp har sine gjenbruksfolk!Kan ikke glemme butikksjefen på elkjøp,forus som skrek høyt i sin egen butikk: Hvis elektro spar skal jobbe for konsernet,så ringer eg til england.Tror miljøsjefen til elkjøp ble litt betuttet...Hilsen eirik,elektro spar.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Når vei trumfer natur