Slik får du perfekt avføring


Takk for oppmerksomheten. 😃 Du klikket deg inn. 😉 Jeg er glad for å få oppmerksomheten din litt. For nå vil jeg snakke om en sak som har fått NULL oppmerksomhet og det har gjort meg super frustrert. 

Nei, det er ikke avføringen min det handler om. Jeg håper jeg ikke skuffet deg for mye nå. 

Det handler om media og dagens elendige journalistikk. 

Og for dere som kjenner meg; det skal også handle om litt om rovdyr. Nærmere bestemt om bjørnebinnen med to små i Trøndelag som har fått dødsdom. 

Det er som sagt vedtatt at bjørnebinne med små unger skal skytes. Foreningen våre rovdyr og NOAH prøvde å stoppe dette vanvittige vedtaket i Tingretten, men tapte. 

Ingen land med respekt for seg selv, skyter truede dyrearter med unger. Det er horribelt, etisk forkastelig, kontroversielt og oppsiktsvekkende. 

Det burde være såpass oppsiktsvekkende at det fikk store overskrifter i media. I hvert fall en overskrift. Men media nevner ikke saken, ikke med et ord… 

Dette er nesten enda mer oppsiktsvekkende enn selve saken, siden vi vet hvor rovdyrfiendtlige denne regjeringen allerede er. Men hva skjer med media? 

Jeg har virkelig prøvd. Jeg har skrevet til alle de store avisene og spurt hvorfor de ikke skriver om saken. Ingen har svart. Jeg har skrevet leserinnlegg, men det blir ikke tatt inn. De har så mye annet viktig å publisere visstnok. Innlegg som handler om avføring og kjendiser. 

Jeg har også skrevet til politiske partier og spurt hvorfor heller ikke de nevner saken. Jeg har fått svar fra Venstre og SV og jeg må si at det bare er Venstre som ga meg et godt svar. 

Venstre har i alle fall prøvd. De har forsøkt å komme på banen i media i denne saken, men har ikke sluppet til. Ola Elvestuen og medarbeidere har laget sitater og sendt ut, uten hell. Elvestuen har også sendt skriftlig spørsmål om saken til regjeringen i dag.  

Det må være lov undre seg over denne saken. Når man tenker på hvor mange intetsigende saker som får plass i media, så er det rart at bjørnebinnen og ungene ikke får en millimeter med spalteplass. 

Man kan bli helt konspirasjonsteoretiker av slikt, fordi når heller ikke politiske partier når igjennom til media, så er det underlig. 

Er det noen fra øverste hold som drar i noen tråder? Er media korrupt? 

Mediene har selvsagt endret seg MYE de siste årene og det et ikke til det bedre! Pressens rolle var ment å være uavhengig og kritisk. 

Men er den det lenger? Jeg lurer virkelig. 

Pres­sen skal gi le­ser­ne in­for­ma­sjon til å tref­fe be­slut­nin­ger i det de­mo­kra­tis­ke sam­fun­net, og da trengs det uav­hen­gi­ge vur­de­rin­ger. 

Men hva skjer når pressen unnlater å skrive om visse saker? Som f.eks rovdyrpolitikken  i Norge? 

De gangen media skriver om saken er det gjerne hvis det er rovdyrene som har tatt sau, der media kan vise noen «bloddryppende» detaljer og få til en iøyenfallende overskrift. Er dette uavhengig og nøytralt? 

Pressen skal også tjene pen­ger for å over­le­ve, og har eiere som kre­ver pro­fitt. 

Media registrer hvilke saker leserne «vil ha». Derfor bør også vi som lesere, lyttere og seere også være bevisst vårt ansvar for hvilke saker vi bruker tid på. 

Men opp­dra­get pres­sen har er for vik­tig til å bli over­latt til mer eller mind­re til­fel­di­ge klikk.

Pres­sen er en av bære­bjel­ke­ne i vårt de­mo­kra­tis­ke sam­funn. Men for å for­tje­ne den til­li­ten må kan­skje pres­sen i stør­re grad også kon­sen­tre­re seg mer om ak­ku­rat det.

Bjørnebinnen og de to små ungene hennes og mange andre saker fortjener spalteplass, men det er mange «dritt-nyheter», vi kan klare oss uten. 

Er du ikke enig? 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi