Mea Maxima Culpa

MEA MAXIMA CULPA
Jeg vet ikke hvor jeg har hørt det sist:
«Hvem er et menneske og ikke skyldbevisst?»
Hvem er et menneske som ikke vet
At han bør frykte all rettferdighet?
Det er min sum av alt hva jeg har sett:
Jeg håper Gud lar nåde gå for rett!
Jeg håper Gud i himmelen vil si:
Rettferdigheten, barn, den glemmer vi.
Spør meg om “skyld”! Det er et grusomt ord.
Enhver er skyld i alt som skjer på denne jord!
I blygsel skal du snu ditt ansikt bort:
Hva en har syndet, har vi alle gjort!’
Vi har sett uskyld, og vi skjendet den.
Vår egen store skyld er alt vi har igjen.
Vi har sett skjendsler, og vi lot dem skje.
Ti det var skjendsler alt vi kunne se!
Vi har lidt urett. Vi begikk den selv.
Og vi ble mordere den samme kveld.
Man handler blindt. Man er i beste tro.
Mens man er rød til albuen av blod.
I våre hjerter der er loven lagt.
Og hver en tøddel av den står ved makt.
Alt står som onde bilder fra en rus:
Av jorden har vi gjort et slaktehus!
Akk, vi må bøye oss i skam og si:
Rettferdigheten, Gud, den frykter vi!
Hvem er et menneske som ikke vet:
Vi trenger nåde og barmhjertighet!
Jeg vet ikke hvor jeg har hørt det sist:
Hvem er et menneske, og ikke skyldbevisst?
Dette diktet av Jens Bjørneboe treffer meg skikkelig. For er vi skyldbevisste i disse dager da verden blir varmere og varmere? Er vi skyldbevisste nå da artene så stille takker for seg og forsvinner fra jordas overflate for godt? De takker for seg uten oppstyr - fjernet av skogbrukets hogst og veiutbygging. Fjernet av jordbrukets monokulturer og tonnevis av giftige sprøytemidler og av flere høye bygninger og nye hytter til folket.
Praktfulle skapninger forsvinner. Mang en sommerfugl har vi ennå ikke sett. Skjulte verdner brennes opp og tørkes ut.

Hvem er et menneske, og ikke skyldbevisst? Det første som slår meg er Trump, men er vi andre noe bedre? Jeg smaker på ordet skyldbevisst. Deler opp ordet. Skyld og bevisst. Vi er alle mer eller mindre skyldige i at verden nå står overfor enorme utfordringer som klimaendringer, artsutryddelse og overbefolkning. Økosystemer står i fare for å kollapse. Forskere har advart oss. 97 % av forskerne sier at klimaendringene er menneskeskapte. Altså det er vår skyld. Lenge har man visst om dette problemet, men ingen har gjort noe særlig. Alle har vi stemt frem politikere som lovet oss stadig mer rikdom og velstand, de har bare ikke fortalt oss hva dette ville koste oss lengden. Mer forbruk og økonomisk vekst har hele tiden blitt fremstilt som utelukkende positivt. Likevel har politikerne og verdens ledere visst hva dette kan føre til. Vi har også hørt det og lest det, men ville vi høre? Vi har valgt å høre det vi vil høre. Er vi vår skyld bevisst?

Jens Bjørneboe kom frem til at det er ikke ondskapen, men dumheten og feigheten som er menneskets verste fiender. Spør meg om "skyld". Det er et grusomt ord. Enhver er skyld i alt som skjer på denne jord.  I blygsel skal du snu ditt ansikt bort: Hva en har syndet, har vi alle gjort!




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Slik får du perfekt avføring