Enfold versus mangfold



Det går stadig vekk den veien høna sparker synes jeg, når det gjelder politikken på visse områder.  Nordmenn gjorde et dumt valg for den neste Stortingsperioden, synes jeg. Nå begynner vi å se tegninga og hvilken retning det går. Regjeringens Statsbudsjett viser oss dette.
For miljø og klima går det rett vest. Dersom alle land kutter klimautslipp i samme tempo som oss, vil resultatet bli en global oppvarming ute av kontroll med katastrofale konsekvenser for mennesker, dyr og natur.
Det ser ikke noe bedre ut for norsk natur. Regjeringen kutter bevilgningene til truede arter og naturtyper med 30 %. Dette gjør de altså i en tid der vi står overfor den sjette masseutryddelsen av arter. De siste 40 årene har vi mistet halvparten av jordens dyreliv.
Men hvem bryr seg? I hvert fall ikke politikerne... Jeg kjenner at min politikerforakt begynner å vokse seg nokså høy, men nå skal man ikke skjære alle under en kam. Politikerne fra Høyre og FRP kan du derimot få kjøpt billig av meg.
Dette forslaget til statsbudsjett må bli stoppet.
Det må jo for svarten bli mere skogvern, ikke mindre. De må jo ikke redusere støtten til maritim forsøpling, men øke den!  Dyrelivet må beskyttes og klimatiltak må styrkes.
VARSKO HER! Skjønner ikke Regjeringen sitt store ansvar her?
Veiutbygging får plenty med penger. Noe som faktisk vil ødelegge mer natur, mens naturen selv skal ha mindre beskyttelse. Dette går da virkelig ikke an. Her undergraver man virkelig alt som har med miljø og natur og gjøre. Skammelig.



I tillegg så foreslår de å fjerne støtten til dyre og naturvernorganisasjoner!!! Jeg gremmes.
På toppen av hele makkverket så øker de støtten til pelsdyrnæringen.
Mer penger til en helt forferdelig næring, som har satt dyremishandling i systemet og tar bort støtten til frivillig dyrevern. Jeg fatter det bare ikke.
Jeg fikk ikke mindre lyst til å gå i demonstrasjonstog mot pelsdyrnæringen den 21. oktober for å si det sånn Håper flest mulig møter opp og støtter og dermed gir et klart signal til Regjeringen. Den som tier samtykker. Her må man være en stemme for de som ikke har noe stemme i det hele tatt!
Pelsdyrene får to millioner for å "pusse på fasaden". Pelsdyrnæringen kan aldri bli gode på dyrevelferd. Rev og mink er dyr som ikke skal være i bur. Punktum.

Det er rett og slett hårreisende at Regjeringen velger å ta bort støtten fra viktige organisasjoner. Tvi, sier jeg.
Dyrere skal det bli å reise kollektivt også. Barnehager blir dyrere. OSV OSV. Nå er det sikkert noen bra ting i Statsbudsjettet også, men av det jeg har lest til nå, så fremstår det som helt rævva, for å si det på godt norsk. En mørk dag for de som bryr seg om natur og miljø. Det går liksom helt feil vei.

Nå ser vi i hvert fall hvor Erna og co vil hen. Etter min menig går de helt i helt feil retning. Det ser ut til at når enfold møter mangfold, så taper sistnevnte.
Jeg har en mistanke om at mange poltikere er mest opptatt av egen inntekt, og det er igjen avhengig av økonomisk vekst. Da må natur og miljø tape.
Men til syvende og sist er det vi mennesker som vil tape. Slik går det når enfold styrer.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Slik får du perfekt avføring