Nei til pels

For mange år tilbake (kanskje 15 år nå) så skrev jeg et leserinnlegg i lokalavisa GD på Lillehammer. Det gjør meg trist at så lite har forandret seg på disse årene. Jeg ser ingen gode argumenter for å opprettholde denne næringen. Den burde selvsagt vært avviklet for mange, mange år siden. Dette ER dyremishandling satt i system.
Store deler befolkningen er imot dette og politikerne burde "baller nok" til å legge ned.
Mattilsynet finner regelbrudd i nær halvparten av alle pelsdyrfarmene. Nok er nok.
Dette er hva jeg skrev for mange år siden:

I løpet av vinteren har jeg sett en del pelskledde damer i byen. Det at noen vil gå med en samling forpinte dyr på seg, er for meg ufattelig. For å produsere en mink-kåpe trenger man 30-70 dyr. Hvordan kan noen sperre levende vesner inne i trange bur, utsette dem for lidelser og ta deres liv? Og det til og med for forfengelighetens skyld!
I små nettingbur er det umulig for dyrene og leve det livet de ble skapt til. Dette medfører ofte at dyrene utvikler abnormal atferd. De hopper hvileløst frem og tilbake i buret, dreper sine egne valper og tygger istykker sin egen kropp. 
Likevel påstår pelsdyroppdretterne at dyrene har det bra. De må fullstendig mangle evenen til å sette seg inn i andre skapningers lidelers? 
Norge importer årlig pelsprodukter fra Asia. To millioner katter og hunder blir plaget og drept på de mest grusomme måter, for så ende opp på "fine og fjonge"(?) damer og menn i Europa. Disse dyrene lider ufattelig frustrasjon og smerte før de slaktes for sin hud og kjøtt. De blir stappet inn i sekker for transport, etterlatt i kulde uten vann og mat, deretter avlivet med grusomme metoder. 
Det å kjøpe hvilket som helst pelsprodukt er en støtte til pelsindustrien. Kjøp av det minste pelsprodukt gir signaler som medfører at dyr et eller annet sted må fylle etterspørselen. 
Det finnes ingen god grunn til å opprettholde pelsdyrnæringen. De fleste bøndene har farmen som bibeskjeftigelse. Næringen får støtte på 70 millioner årlig og fortjenesten er hvert år år mindre enn forventet. Næringen skaper få arbeidsplasser og er dessuten miljøfiendlig. De forurenser ved avrenning, fordamping, dumping av skrotter og ved kjemisk behandling av skinn. 
Næringen møter økende motstand i våre naboland. Den har blitt forbudt i England og Nederland, og blitt underlagt strenge restriksjoner i Sverige, Sveits og Østerrike. Avikl også denn motbydelige næringen i Norge. Vær en bevisst forbruker og si nei til pels! Det er uetisk at noen profitterer på andre skapningers lidelser. Ville du behandlet kjæledyret ditt på denne måten? Tror du pelsdyr lider mindre av dyremishandling enn andre dyr? 
Alle dyr bør ha retten til å leve et verdig liv. Rev og mink i fangenskap får ikke sjansen til det i sine trange bur, uten noen gang å føle kontakten med jord og gress under sine føtter...


I år som fjor stiller jeg selvsagt opp på Noah`s fakkeltog 12. november. Det er bare så synd at dette skal være nødvendig i 2016.
Noen ganger står verden stille, noen ganger går den bakover og noen ganger går den gudskjelov fremover. Denne saken har dessverre stått stille alfor lenge.

 "Å gå med mink er bare kult hvis man er mink". Tove Nilsen

Til slutt har jeg lyst til å sitere geniet Albert Einstein:

"Verden er en farlig plass å leve. Ikke på grunn av de onde, men på grunn av dem som ikke gjør noe med dem".

Dette sitat ville jeg dra frem, ikke fordi jeg synes mennesker er onde (jo, noen så), men på grunn av at mange er så likegyldige. Det norske folk er lite engasjert, sånn generelt.
Nå mener jeg at ikke at alle må engasjere seg i det samme som meg, eller mene det samme som meg. Men dette er til alle som mener at det å holde dyr som rev og mink i små nettingbur for å bli en pelskåpe er både unødvendig og dyreplageri... Kom dere opp av sofaen den 12. november og vis ditt standpunkt! Si nei til pels. Den som tier samtykker. Fakkeltoget arrangeres i en rekke byer.

Ville noen (med vettet i behold) funnet på å holde hunder innesperret på denne måten hele livet?
Ikke? Da burde det ikke være greit å sperre inne mink og rev på dette viset heller.

Jeg lader opp til kamp - igjen. Håper så mang som mulig blir med for å vise politikerne hva de burde ha gjort for lenge siden.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Når vei trumfer natur