Økologisk harryhandel

Jeg tror jeg faktisk aldri har vært på harryhandel. Jo, jeg har vært i Sverige og handlet med meg mat, men det har vært i forbindelse med ferieturer. Jeg har aldri dratt til Sverige utelukkende for å handle mat og drikkevarer, men det gjorde jeg i går.
Nå er det kanskje ikke så miljøvennlig og dra flere mil i bil for å handle, men det får gå for denne gangen.

Jeg dro ikke på harryhandel for å kjøpe billige matvarer. Og da synes jeg det straks det ble litt mindre harry ;) Nå bruker jeg ikke det å handle økologisk som et "alibi" for harryhandel altså :) Nei, sannheten er at det større utvalg av økologsiske varer enn i Norge og varene er også en del billigere.
Synd at Norge henger etter på dette området.
Når jeg først skal handle kjøttvarer så er det viktig for meg at dyra har hatt et godt liv. Kvalitet, dyrevelferd og bærekraftighet er viktig. Jeg tror også økologisk mat er bedre for meg, selv om det er ulike oppfatninger om økologisk mat er sunnere enn "vanlig mat". Her er det lov å "tenke sjæl". For meg er det bare logisk at mat som ikke er sprøytet med kjemikalier er sunnere enn mat som ikke er det. Dessuten er det bedre for miljøet og naturen og det i seg selv er god nok grunn for meg.




Det er veldig synd at Norge er sinker når det gjelder økologiske matvarer. Utvalget har blitt større de siste årene, men prisene er høye. I hvert fall når det gjelder kjøttvarer. Jeg tror så veldig mange flere hadde valgt å spise kjøtt fra et dyr som har hatt det godt, hvis prisene hadde vært lavere. En glad gris smaker så mye bedre, mener nå jeg. Her har politikerne forbedringspotensiale de lux.

Jeg husker jeg kjøpte økologisk ribbe til julaften for noen år siden. Den kostet sikkert fem ganger så mye som "billig ribba", men jeg hadde bestemt meg. Det var jul og jeg hadde råd til den glade grisen. Mulig det var noen som fikk litt dårligere julegaver det året, men pytt, pytt. Folk har jo ALT og trenger i grunnen ikke noe mer.
Noe helt annet var at jeg holdt på å påføre svigerfar (som er prisbevisst) et hjertinfarkt, når jeg sa hvor mye ribba kostet, men han overlevde kvelden og jeg gumlet "gladgrisen" blid og fornøyd med meg selv.




Jeg er fornøyd med helgens shopping. Skal du på harrytur, så kan det være verdt å sjekke ut de økolgiske matvarene. Du kan få mye bra for penga :)

Happy shopping :)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Slik får du perfekt avføring