Kjøttfrimandag

I dag er det kjøttfrimandag hjemme hos oss og vi hadde noe så spennende til middag som havregrøt :)
Vi spiste ikke opp alt, så da ble det havregrøtlapper til kvelds. Vi kaster alt for mye mat i dette landet her og vi er ikke noe unntak, men i kveld ble all restemat spist opp gitt :)

Jeg synes kjøttfrimandag er et fint tiltak for å redusere kjøttforbruket. De fleste klarer å gjennomføre en kjøttfri dag i uka. Hvis alle nordmenn hadde kuttet ut kjøtt en dag i uka, ville det gitt samme klimagevinst som å fjerne 200 000 biler fra veiene.
Tenk det.

For meg er dyrevelferd viktig og en det er en god grunn til at jeg spiser lite kjøtt. Den industrielle kjøttproduksjonen har blitt effektivisert på bekostning av dyrs helse og trivsel og utsetter dyrene for lidelser. Det liker jeg svært dårlig. Jeg synes det er synd at økologisk kjøtt er så mye dyrere enn "vanlig"kjøtt. Økologisk landbruk har i mye større grad fokus på dyrevelferd enn konvensjonelt  landbruk. Her er Norge dessverre noen sinker i forhold til våre naboland.
Her har jo vi forbrukere stor makt, så jeg prøver så godt jeg kan og støtte det økologiske landbruket ved å handle økologiske varer.
Dyr bør ha rett til et godt liv før de havner på vår tallerken. Alle dyr bør få gå ute, få kjenne på gresset, lukte på naturen og være under åpen himmel.
Dette har det industrielle landbruket tatt fra dyra og vi mennesker bryr oss i alt for liten grad.
Det er bare trist at alt skal handle om penger i våre dager.
Vi må gjøre verden til et bedre sted, for hvis vi åpner øynene og ser nøye etter er det et trist syn vi ser.
Vi voldtar regelrett denne jorda ved å forurense, ødelegge naturen og fortrenge andre arter. I tillegg har vi gjort husdyrene våres til "slaver". Vi tar fra kua kalven sin rett etter fødsel fordi VI skal ha melka. Hvor mange liter melk kaster vi ikke hvert år? Grisene kommer aldri ut, men står i en liten binge hele livet.
Selv ikke alle kuer kommer ut på sommerbeite. Også har vi burhønsene da... Helt grusomt.
Jeg kunne ha fortsatt og fortsatt om det her, men alle skjønner poenget mitt. Dyr fortjener så mye mer enn det vi gir de i dag.
Vi trenger ikke å velte oss i dette kjøttforbruket. Så hva med å redusere bitte litt? :)

"BE THE CHANGE THAT YOU WISH TO SEE IN THE WORLD"









Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Slik får du perfekt avføring