Håp for ulven?

Jeg tror jeg har vært fascinert av ulv helt siden jeg så ulv i Dyreparken i København da jeg var 6 år. Ulven gikk frem og tilbake i et lite bur og jeg skjønte at den ulven ikke hadde det bra. Jeg syntes synd på den og jeg har aldri glemt den.

Nå synes jeg synd på ulven i de norske skoger. Det har jeg egentlig gjort lenge. Jeg begynte vel å skrive mine første leserinnlegg i avisene da jeg var rundt 18 år. Da ble jeg oppringt av illsinte sauebønder som skjelte meg ut og ba meg om å gjete sauene deres, siden jeg var så frekk og hadde synspunkter om saken.
Nå er jeg godt voksen (som det heter) og det som er trist er jo at det ikke har blitt bedre, men heller verre. Tonen blant saubønder og jegere og rovdyrforkjempere er hardere og rovdyrpolitikken har blitt enda dårligere. I hvert fall under den sittende regjeringen. Vi er snart verst i klassen når det gjelder å ta vare på de store rovdyra våre.

I går var jeg på demonstrasjonen i Oslo. Vi var flere tusen som stilte opp for ulven i går. Det føltes bra og riktig. Det er nesten så jeg øyner et håp for ulven. Det varmer meg at SÅ mange bryr seg. I India er folk som kjemper for sine tigre, i Kina er det folk som kjemper for pandaen... I Norge er det faktisk folk som kjemper for ulven og de andre rovdyra våres. Så innmari godt å se. Også i Norge er det folk som setter dyrevern og miljøvern på agendaen. HURRA!
Jeg følte jeg var del av en historisk begivenhet i går.
I går sa folket tydelig i fra: LA ULVEN LEVE!!





Hva er det med oss nordmenn? Hva er det som får oss til å tro at ikke vi har et ansvar for ulven?
Fulgte vi ikke med i naturfagtimene? Vet vi ikke at alt henger sammen? Vet vi ikke at ulven og de andre rovdyrene har en viktig funksjon i naturen? Forrykker vi balansen ved å utrydde enkelte dyrearter, kan resultatet ofte ende i katastrofe for økosystemet og de enkelte dyreartene. Vi snakker om å ha et biologisk mangfold. Da må vi forstå at ulven ER biologisk mangfold.
Naturen har alltid hatt rovdyr, den har fungert slik i milliarder av år. Og nå hevder enkelte at vi ikke trenger ulven. Ulven skal bort, samtidig som de andre rovdyrene skal holdes nede på et minimusnivå.

Hvorfor? Jo, fordi husdyr skal gå fritt. Enkelt og greit, ikke sant? Den norske naturen skal være utmarksområdet for sau, ikke villmark.
Det spiller ingen rolle om ulven er den som tar minst sau av rovdyra. Det spiller ingen rolle at 100 000 sau dør av ANDRE årsaker enn rovdyrangrep.
Også har vi enkelte elgjegere da, som mener at ulven spiser opp viltet deres. DERES!?! Så ulven skal ikke få ta sitt naturlige byttedyr en gang? Nei, mer kjøtt til folket!! Vi har tonnevis av sauekjøtt på lager. Vi velter oss i grisekjøtt, storfekjøtt og kyllingkjøtt. Det er klart vi må ha alt elgkjøttet også. Selvsagt.
Under elgjakta felles over 30 000 elg. Det er for MYE elg i norske skoger. Skal ikke ulven få være med å høste av naturens overskudd?
Hvor er logikken? Hvor er fornuften? Jeg vet i hvert fall hvor jeg skal lete etter egoismen, hvis jeg skulle lurer på hvor den er.



Også har vi trumf- kortet til rovdyrmotstanderne. Bygdene fraflyttes på grunn av ulv. Det er bare et tidsspørsmål før et barn blir spist.
Det er ikke ulvens feil at stadig flere gårdsbruk blir lagt ned. Dette skyldes industrialseringen av landbruket. Landet gror ikke ned igjen på grunn av ulv. Dette skyldes at landbruket har endret seg. Selvsagt har ikke dette skjedd på grunn av 65 ulver i dette landet.
Det er heller ikke stor sjanse for at barn vil bli tatt av ulv heller. Vi kan uansett ikke fjerne ALT som kan være farlig for barn. Da må vi begynne med bilene da og fortsette med mennesker...
Og hvordan skulle verden se ut hvis hele verdens befolkning skulle brukt det argumentet? Da hadde det stått enda verre til med det biologiske mangfoldet. Ingen krokodiller, løver, slanger, giftige edderkopper osv. osv.

Som sagt, øyner jeg et lite håp for ulven. Jeg vet også at kampen har nettopp begynt, men jeg føler meg oppløftet av å vite at jeg har mange med meg. Vi er mange som mener at dette er galskap. Vi er mange som mener at myndighetene må snu i denne saken. Vi er mange som mener at rovdyrpolitikk må basere seg på kunnskap og forskning og ikke særinteresser.
Jeg gir meg i hvert fall aldri!!! Det handler om vår natur og ulv er en del av vår natur.
JA TIL ULV I NORSKE SKOGER! :)






Kommentarer

  1. Norsk landbruk består ikke av bare sauehold, de fleste gårdbrukere har sammensatte næringsinteresser, sauehold er en av de inntektskildene en del gårdbrukere har. Jeg ser mange "vernere" har nå lagt sauebønder for hat, fordi de har dyr som ulv med stor pasjon skader eller dreper, de spiser ikke så mye av det de setter tenna i, men de skader noe helt hjertskjærende. De fleste bønder i dag har i tillegg til gårdsdrifta, en "vanlig" jobb ved siden av, slik at de kan ha råd til ferie osv som alle andre i samfunnet har..Jeg ser enkelte eller ganske mange "vernere" har funnet ut at bare de passer på sauen, så går alt bra...vel et raskt kikk østover, til Sverige.. se hva som er realiteten nå, jeg har fulgt med i 30 år på utviklingen så jeg er rimelig godt orientert.. lite tap av sau, det har vel sin forklaring at sauehold er vel ikke det som fenger der, og mye av Svensk gårdsdrift er avviklet for mange år siden, dessverre landsbygda er fraflyttet.. det ser du godt på en biltur til Norrland.. men, blir Norge et bedre sted hvis bare disse hersens sauene forsvinner ?.. nei.. tvil ikke.. Ulv har mye rart på menyen, hunder, katter, hester, kyr, kalver, osv.. se for deg 1 stk Ulv.. den har kapasitet til å drepe et pattedyr som veier 450 kg ALENE... vi snakker om et dyr med potesiale her.. ja, en ulv er normalt sky av natur, men sammen har de samme mentale flokkstrukturen som hunder, de blir rett og slett mye tøffere i tryne.. 16 ulver i en flokk er ikke noe å feie under et teppe og si; nei dette skal du være glad for å ha rundt husveggene for dette er en berikelse.. unnskyld meg, men hvor naiv går det an å bli ? i helgen var det nære på i Sverige; to ulver ble meget nærgående på et jaktlag som stod å pratet i en veg med en hund i bånd.. vi snakker om 10-20 meter.. sa du sky..? husk de dreper en voksen elg..uten problem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg tror ikke at jeg har skrevet noen steder at jeg hater sauebønder og at jeg ønsker sauen bort.
      Det jeg mener er at Norge må som alle andre land kunne leve med de dyrene som naturlig hører til i sin fauna.
      Ulven har vært her i tusenvis av år. Det at de utryddet nesten alle de store rovdyrene her på 1800-tallet var jo et feilgrep. I dag har vi nok av kunnskap, slik at vi vet at dette ikke er riktig å gjøre. Dessverre oppfører dere rovdyrmotstandere som om at det var riktig å gjøre dette.
      Tror du det er lett for andre land og leve med sine farlige rovdyr? Hvorfor skal andre land ta vare på sine krokodiller, løver, hvithaier osv. osv.?!?
      Eller skal alle bare kunne fjerne det som kan være farlig og ikke passer de å ha der? Hvordan ville økosystemet vårt sett ut da?
      Natur kan være FARLIG. Her på bjerget må vi slutte å tro at naturen er en Disney natur, vår egen private lekeplass. Natur er natur. Den inkluderer rovdyr.

      Slett
  2. Takk til Nina Konst, jeg deler ditt syn på ulven.
    Kunnskapen til Lars Henrik Karlsen stiller jeg derimot store spørsmålstegn ved, nesten allt han skriver er langt utenfor all fakta, kunnskap og virkelighet.
    I Sverige har de kun 400 000 sau mot de 2,3 millioner vi har i Norge.
    Dette skyldes at de i Sverige ikke har noen støtteordninger fra skattebetalernes penger, og det er derfor ikke lønnsomt å drive med sau.
    I Norge er en sauebonde faktisk 100% "finansiert" igjennom subsidier.
    I Sverige er de pålagt å ha sine sau innenfor gjerder, de kan ikke ha sine dyr på utmarksbeite, slik vi har det i Norge.
    På tross av at det finnes 9 mill mennesker i Sverige er det ingen som sulter på grunn av at de knapt har sau.
    Beskrivelsen av ulv til Karlsen er sterkt overdrevet.
    Jeg har vært en meget aktiv friluftsmann i 35 år, og tilbrakt mye tid i norske og svenske skoger/fjell, jeg har møtt bjørn, ulv og jerv ved flere anledninger og de har samtlige ganger løpt når de har oppdaget meg.
    Skremselpropaganda som Karlsen avslutningsvis beskriver er tidligere kjent fra ulvehaterne, merkelig at de som er for ulv sjelden opplever å se ulv, enda vi ligger ute flere titalls døgn i året midt i ulvens kjerneområde.
    Vi ferdes til fots og med ski i disse områder og får en sjelden gang ett foto, av ett dyr som er svært sky, varsom og forsiktig.
    Jeg bor selv i ei ulvesone, og har avbildet flere elgkadaver de siste 4 år, som er tatt av ulv.
    SAMTLIGE elg var syke eller trafikkskadd(kraftig angrep av hjortelus/pelsløs elg, hardt angrepet av sykdommen fibrom eller de hadde sportegn i snøen at de gikk på 3 bein etter møte med bil/annen skade).
    Jeg vet ikke om Karlsen er elgjeger/rådyrjeger, men det er merkelig at lignende skremsepropaganda blir ført blant mange jegere i dag.
    Ja til ulv i Norge, hele Norge, 300-400 ulv med ett godt og bredt genmateriale!




    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Tusen takk for innspillet ditt. Jeg er helt enig med deg :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Slik får du perfekt avføring