Lille lørdag

Forrige tirsdag skrev jeg om at tirsdager kunne være tunge og gjerne måtte piffes opp litt. Det fikk jeg ikke til i går, men  i dag er det jo onsdag og det vil si lille lørdag.
Hvorfor blir egentlig onsdag kalt "lillelørdag"?
Tidligere var det vanlig å gi tjenestefolk fri onsdagskvelden som kompensasjon for arbeid i helgene. På onsdager kunne altså tjenestefolk gå på dans eller kafe og treffe andre i hyggelig samvær. 
Googlet det, så da lærte jeg litt i dag også ;)

Vi har vært så heldig å få mange epler fra hagen til mine foreldre og disse eplene må jo brukes, så i dag ble det eplemuffins. Så da ble det litt kos midt i uka denne uka også :) Det er vel lov?



Her kommer oppskrifta: 

2 egg
1 1/2 dl sukker (jeg brukte kokkosblomstsukker) 
100 g meierismør
2 dl melk
4 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts kanel 
1/4 ts salt
2 epler 

Slik gjør du:

1. Sett stekeovnen på 190 grader. 

2. Smelt smøret i en kjele og avkjøl litt.

3. Visp egg, sukker og vaniljesukker i en bolle til en luftig eggedosis. Tilsett melk.

4. Bland sammen mel, bakepulver, kanel og salt og vend det i eggedosisen. Tilsett smeltet smør. 

5. Riv eplet grovt, press ut væsken og vend det raskt i deigen. Fordel røren i muffinsformene.
6. Stek muffinsen i ovnen i ca 20-25 minutter. Avkjøl på rist.

29D8D54D-D1D3-4F38-B53761216F518F4C-0BB87546-9FB9-4DB1-B039F8BE1FD807F6

<a href=

God "lillelørdag" folkens :)



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Slik får du perfekt avføring