Marikåpepai



Her er en strålende helsenyhet: Marikåpe gir deg mer antioksidanter enn blåbær! Og enda bedre; man finner den overalt. Jeg hadde fullt i min egen hage.



Marikåpebladene kan brukes som andre grønne vekster: i supper, sauser, paier og fyll. Akkurat som spinat.

Marikåpepai smaker nydelig (synes jeg):

2 never marikåpe
1 løk
olje
4 egg
2 dl créme fraiche
frisk oregano
2 ss revet parmesan
2 ss annen ost

Paideig

Lag paideigen.
Skyll marikåpe og forvell bladene raskt i i kokende vann. Strimle mesteparten og la noen være hele. Surr løken i litt olje. Legg i  strimlet marikåpe og surr litt til, til marikåpen har tatt smak og blandet seg med oljen. Sett til side.
Pisk sammen egg og créme fraiche. Sett stekeovnen på 225 grader.
Trykk ut paideigen i formen. Prikk den i bunnen med en gaffel og stek i 10 min.
Ta ut paien og hell i løk og strimlet marikåpe. Hell over egget som er pisket sammen créme fraiche.
Salte og pepre etter smak. Legg hele marikåpeblader og blomster på toppen. Dryss parmesan og annen ost over til slutt. Stek i 30-40 min.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Når vei trumfer natur