Earth day

Det er faktisk jordens dag i dag. Earth day er en årlig dag med arrangementer over hele verden til støtte for miljøvern.
Siden jeg følger ulike "miljøverngrupper" på facebook, så fikk jeg det tilfeldigvis med meg, men denne saken har ikke fått noen særlig oppmerksomhet i norske medier. Jeg har foreløpig ikke sett noe skrevet om det på avisenes nettsider i alle fall.
Det synes jeg er så dårlig. Vi lever i en tid med klimaendringer som truer jorden, regnskogen hogges ned og dyrearter utryddes i rekordfart, men dette setter ikke journalistene og mediehusene fokus på. Nei, det gir jo mer likerklikk å skrive om en eller annen C-kjendis fra Paradis Hotel...
(Jeg hater denne fordummende "klikk-liker-kulturen").

22. april er i hvert fall jordens dag. Earth day startet i 1970 som en nasjonal helligdag i USA for å øke bevissheten rundt miljøproblemer og for å fremme en bærekraftig fremtid. Earth day har siden den gang utviklet seg til å bli en global begivenhet som tjener som "et kamprop og inspirasjon til handling, arrangementer og miljøbevisshet over hele verden. Earth day er nå den største ikke-religiøse begivenheten i verden (men kanskje ikke så stor i Norge?) Her er det ikke stor markeringen å snakke om? Ikke som jeg har fått med meg i hvert fall.

Hver dag burde egentlig være jordens dag. Vi er totalt avhengig av denne planeten og alt som lever på den. Likevel behandler vi planeten vår svært dårlig.
Ved å ta vare på og redde naturen, så redder vi faktisk oss selv...

Conservatison International er en organisasjon som gjennom 30 år har jobbe for å beskytte naturen. De bruker blant annet kjendiser til å formidle sitt viktige budskap. De har blant annet en serie filmer kalt "Nature is speaking". De gir meg gåshud.

Det passer bra å se disse filmsnuttene på en dag som denne...

https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM

https://www.youtube.com/watch?v=mkjwxmcdb0E

https://www.youtube.com/watch?v=qBBOue_AdcU

https://www.youtube.com/watch?v=3e66bnuxV2A

Eller gå ut i naturen og nyt den fantastiske naturen vår på denne ubeskrivelige vakre jorda våres, men husk å behandle den med varsomhet ;)





HAPPY EARTH DAY!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Når vei trumfer natur