Shoppestopp

Oslohelg. Barnefri. Venninnehelg. Så fortjent. oh yeah.



En slik tur til hovedstaden pleier å ende med litt shopping, men jeg har hatt det i bakhue lenge: Trenger jeg virkelig mer klær og noe mer dilldall?
Selvfølgelig ikke. Jeg har faktisk ikke shoppet noe i 2017. Tanken har fått modnet litt. Hvorfor ikke kline til med en shoppestopp?
Jeg tror jammen jeg skal gjøre som Jenny Skavlan. Ha en shoppestopp i et halvt år i hvert fall. Der det er lov å handle brukt.
Noe jeg faktisk gjorde på denne Oslo-turen. Jeg handlet litt på Fretex. Så det var en liten løgn det at jeg ikke handlet noe... Men å handle brukt er liksom noe annet. Hver gang vi gjenbruker et kilo tekstil sparer vi miljøet for 18 kg CO2, en halv liter kjemikalier og 2500 liter vann!



Fretex funn. Elsker fargene. Gult er kult og grønt er skjønt :)

Egentlig liker jeg ikke en gang å shoppe, så dette shoppestoppet burde ikke være et stort problem for meg. Det er i grunnen kjedelig å gå i butikker.
Jeg setter som mål at frem til sommerferien skal jeg ikke shoppe noe nytt av klær, sko eller tilbehør. Jeg joiner Jenny skavland med shoppestopp med Tise.
Tise er en app der man kan kjøpe og selge brukte klær, sko ting og tang.
I skrivende stund har jeg også bedt om å få bli med i facebook-gruppen shoppestopp 2017. Det er en gruppe for alle som joiner Jenny Skavlan på shoppestop 2017. Bli med du også :)

All respekt til Jenny som bruker kjendisstatusen sin på en fornuftig og bra måte. Vi har et vanvittig overforbruk i dette landet. Nordmenn har i gjennomomsnitt 359 plagg i skapet og hvert femte plagg henger ubrukt.
Klimagassutslippene fra det totale klesforbruket i Norge tilsvarer omtrent 800 000 biler. Det er vanvittig og betyr enorme miljøbelastninger.
Forbruksvanene våres må endres.

Jeg gjør et forsøk med det her. :)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Når vei trumfer natur