Fredet


I dag kom nyheten om at Regjeringen utvider lisensfellingsperioden for ulv med seks uker til 31. mars.
Dette kan medføre at ulven blir jaktet på i en parringstid og drektighetsperiode. Drektige tisper kan bli skutt, eller så kan lederhannen bli skutt og moren må fø opp ungene sine alene. Ulvevalper er avhengig av begge sine foreldre.

Og jeg som trodde at ulven var FREDET i Norge.... Helt siden 1971 faktisk. I Norge regnes ulven som kritisk truet.

Jeg hadde ennå litt tiltro til norske politikere på Løvebakken. Jeg heiet på Helgesen som stod standhaftig mot hylekoret. Helgesen knakk. Så synd for han, nå kommer han ikke til å bli respektert verken på den ene eller andre siden. I dag tror jeg politikerforakten falt ned på et bunnivå.
For hvilke mennesker er det som åpner opp for jakt på denne tiden av året?  Helgesen & co prøver å finne smutthull i lovverket for å skyte ulv i Ulvesonen.  Vi har altså politikere som ikke engang evner å beskytte dyrearter på den mest sårbare tiden av året. Har vi ikke båndtvang på hunder nettopp for å beskytte dyra i yngletiden?
Og hva med det andre dyrelivet i denne perioden, som også blir berørt når jegere skal ut i skogen for å ta ulven.

Nei, nå må Norge ta seg sammen. Jeg har skrevet det før, og må trekke det fram igjen. Verden står overfor en masseutryddelse av arter. Det skjer nå. Og her går våre folkevalgte foran som et skrekkenes eksempel på hvordan man IKKE skal behandle kritisk truede dyrearter. Jeg håper noen av våre store organisasjoner tar dette til retten, HVIS det virkelig åpnes opp for jakt.
Har virkelig ikke våre politikere noen som helst etiske betenkeligheter med dette her? Det er som å godkjenne faunakriminalitet.
Jeg skammer meg på Nasjonens vegne, hvis vi virkelig går til det skrittet og jakter på drektige dyr. Norge - verdens rikeste land, men lutfattig på anstendighet når det gjelder natur og dyreliv.

Ulven fredet? For en vits.

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Når vei trumfer natur