Jul på fjellet

I år skulle vi for aller første gang feire jul på et høyfjellshotell. Det er noe jeg har drømt om i mange år.
Dessverre kom influensaen tidlig i år og det ble en dårlig start på juleferien.

Barna våre hadde allerede vært syke nesten uke, men var slett ikke friske enda. Feberen var borte, men de hostet og harket og var ikke seg selv. Mannen min ble syk lille julaften.
Så da var det bare meg igjen da. Jeg var bare forkjølet og heldig i forhold til de andre. Til gjengeld fikk jeg all pakking og forberedelser.

Da vi kom opp på Venabygdsfjellet var det som å kjøre rett inn i et julekort. Det var nysnø på trærne og landskapet var ubeskrivelig vakkert.




Vi fikk skjekket inn på Venabu fjellhotell, fikk lagt mannen i seng og så kom vi andre oss på en liten skitur. Det var sol og klarvær. Barna var som sagt ikke i form, så det ble med en liten skitur før lunsj.


På julekvelden møtte alle hotellets gjester opp i stuen og fikk et glass sherry før vi gikk inn i spisesalen. Til forrett fikk vi soppsaus, til hovedrett var det ribbe og desserten var hotellets egen julepudding.
Jeg må si det var helt herlig å bare sitte og bli servert. Snakk om stressfri jul!
Etter middagen samlet alle hotellets gjester seg i stuen og vi sang julesanger og gikk rundt juletreet. Juleevangeliet ble lest. Det var utrolig hyggelig. Det var en helt utrolig fin stemning. Og ut på kvelden kom julenissen og delte ut gaver.
Barna våre var dessverre slitne så sent på kvelden, men de våknet litt da julenissen (fra Afrika!) kom :)
Etterpå gikk vi ned på hotellrommet og åpnet resten av gavene vi hadde tatt med, og knasket i oss litt snacks.



1. juledag våknet vi opp til et strålende vær. Barna var ikke toppform og ville dessuten leke med lekene de hadde fått. Mannen min lå febersjuk under dyna, så faren min meldte seg frivillig som barnevakt, slik at jeg og moren min kunne dra på en etterlengtet skitur i fjellheimen.

 Det var en helt fantastisk morgen.
 For et fantastisk lys. Og vi så ikke et menneske på en god stund...
 Winter wonderland. Jeg elsker hvit jul. Det MÅ være hvit jul :)

 Akkurat denne skituren skal jeg leve en stund på. Det var så herlig.


Etterpå ble det litt aking i akebakken med barna.



Testing av nye akebrett..

Og så var det å gå til lunsj igjen. Livet er hardt... ;)
Så slappet jeg litt av før jeg gikk til yogatime. Hadde jeg hatt friske barn og mann, hadde det vært PERFEKT, men selvsagt ble hele oppholdet litt amputert på grunn av sykdom.

På kvelden 1. juledag var det middag igjen og etterpå spilte vi litt spill i en av stuene.



Vi jentene rakk også en liten kveldstur, mens gutta holdt seg inne ;)



Oppholdet på Venabu fjellhotell var helt topp. Jeg hadde kosa meg max, hvis familien hadde vært frisk. Det at mannen min ble så syk og barna fortsatt ikke var helt friske la selvfølgelig en demper på hele oppholdet. Vi måtte holde oss mer innendørs enn det som var planlagt.
Men vi fikk den stressfrie jula vi hadde tenkt oss. Julekvelden handlet ikke om gavene, men ble en helt annerledes kveld. Personlig synes jeg nesten det å gå rundt juletreet og synge julesanger var det kosligste. Jeg gjør det garantert igjen. Om noen år :)


Det beste med å være borte er og komme hjem igjen. Pusil var super fornøyd med å få oss tilbake og hjalp til med utpakkingen ;)

Fortsatt God Jul folkens!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Når vei trumfer natur