Leonardo og jeg



Leonardo og jeg ;) Vi deler de samme bekymringene. Kanskje vi er pessimister begge to. Forhåpentligvis tar vi feil, men vi tror begge at denne jorda er i alvorlig trøbbel.

Leonardo Di Caprio, en utrolig flink skuespiller, men viktigere; han er en fantastisk mann. Nå kjenner jeg han selvfølgelig ikke personlig, men jeg beundrer det han gjør. Han er en av de som forsøker å gjøre noe viktig. Han bruker kjendisstatusen sin på en utrolig beundringsverdig måte. Da Leonardo Di Caprio fikk sin første Oscar, benyttet han anledningen til å levere en tordentale om klima.
Her er noe av det han sa:

"Klimaendringene er virkelige, det skjer akkurat nå. Det er den mest presserende trusselen mot hele menneskeheten som art og vi er nødt til å slutte og somle. Vi må støtte ledere verden over som taler for hele menneskeheten, for de milliarder av underpriviligerte, for urbefolkninger verden over, for våre barns barn, og for de hvis stemmer har blitt druknet av grådighetens politikk. La oss ikke ta denne planten for gitt".

Di Caprio brukte to år på lage klimadokumentaren "Før syndefloden" (Before the flood). Har du ikke sett den, anbefaler jeg den på den det sterkeste:

https://www.facebook.com/LeonardoDiCaprio/posts/10153921683942116

Det er stor sjanse for at vi har endret klima ved å forurense denne planeten. Drivhuseffekten er bekreftet. Temperaturen på jorda stiger. 2015 var det varmeste året noensinne. Klimaendringene skjer stadig raskere. Vi har sett usedvanlig mye ekstremvær på jorda i det siste.
Tenk på alle artene vi har utryddet og som vi utrydder den dag i dag. I dag gjør vi det bevisst og vi ødelegger økosystemet.

Naturen må lide for vår etterspørsel etter fossilt brennstoff. Man plyndrer store skogsområder, sprenger fjell, offshore oljeboring i havet, forgifter vassdrag som igjen påvirker dyrelivet.
Vi slipper ut enorme mengder co2. Det fører til klimaendringer; polisene smelter, havnivået stiger og vi får ekstremvær. Det skjer NÅ!
Hvor stor skade har vi gjort? Kan vi stoppe det?

Dessverre er det mange som ikke tror på at klimaendringene er menneskeskapte. 97 % av forskerne er enig om at vi har klimaendinger og skyldes menneskelig aktivitet. Likevel er mange av verdens politikere motvillig til å ta de drastiske grepene som trengs for å gjøre en forskjell. Forskere må slåss mot mange som sprer desinformasjon.  Dessverre er det mange som har alt å tape. Det handler som vanlig om penger. Private fossile brennstoff firmaer står bak lobbyvirksomhet og korrupsjon. De mottar store summer av fossilindustrien. Disse blokkere alle forslag som handler om endringer.

Vårt forbruk i den vestlige verden ødelegger planeten.  Det er de fattige som må lide mest. De som har bidratt minst til global oppvarming, er de som får merke det først og mest. Klimaendringene skjer nå. Ekstremvær ødelegger avlingene til fattige mennesker. Folk emigrerer på grunn av oversvømmelser. Det er snakk om store folketall. Kampene om rent vann, kan føre til kriger. I nær framtid vil vi kunne få  klimaflyktninger i store hopetall.

Regnskogen blir brent ned for å lage palmeoljeplantasjer. Palmeolje er verdens billigste vegetabiliske olje. Den finnes i mange matvarer og ulike produkter og gir stor gevinst til ulike firmaer. Skogbrannene utløser store mengder karbondioksid, utrydder og fortrenger dyrearter. I likhet med havet absorberer regnskogen karbindioksid fra atmosfæren. Skogen har beskyttet oss fra de stoffene, men nå som vi fjerner disse beskytterene kommer de massive utslippene tilbake i atmosfæren.
Palmeoljeindustrien - man produserer mer palmeolje fordi folk fortsetter å kjøpe den. Beslutningene vi tar hver eneste dag påvirker økosystemet. Hvordan skal vi unngå kjøpe palmeolje? Hvorfor forhindrer ikke regjeringer forbruken av palmeolje?
Avskoging skjer også på grunn av storfe. I realiten er storfe en av den mest ineffektive bruken av jordens ressurser ved at enorme landområder brukes til å produsere mat til storfe. Storfe slipper også ut store mengder metan, som ikke gjør saken noe bedre.

Så hva kan vi gjøre?
Vi må selvfølgelig tenke på vår egen livsstil, men det er vanskelig. Jeg klarer ikke å lese innholdsfortegnelsen på absolutt alt det jeg kjøper. Men vi har selvsagt et ansvar. Alt det vi kjøper som inneholder f.eks. palmeolje er faktisk å støtte denne industrien.
Vi må også tenke på det vi spiser. Ved å kutte ned på f.eks. kjøttforbruket kan man minske utslippene sine betraktelig.
Det viktigste vi kanskje kan gjøre er å heie fram de politikerne som tar de tøffe valgene. Vi må stemme på de politikerne som tar de riktige grepene.
Alt håp er ikke ute. Flere land, spesielt i Europa tar grep for skape alternative energikilder. I Tyskland, Sverige og Danmark kommer mye av det daglige strømbehovet til innbyggeren fra vindkraft og solcellepanel. I 2015 annoserte Sverige at de håper på å bli verdens første fossilt brennstoff-frie land i verden.

Det Leonardo Di Caprio så på hans reiser rundt jorda i forbindelse med denne dokumentaren om klima, skremte vettet av han. Er det nok politisk vilje til å snu dette her?
Parisavtalen kan gi oss håp, men er det nok? Dessverre har USA nå valgt en President som har sagt at han vil torpedere klimaavtalen og satse på kull.
Det lover ikke godt.

Det finnes mange klimaskeptikere der ute. Det er mange som synes miljøforkjempere er fundamentalister og hjernevaska. Personlig er jeg ikke så opptatt av hva andre mener om meg, når jeg uttaler meg om miljøkampen eller andre saker. Det er ikke så nøye for meg for meg å være innafor "A4 ramma".
Jeg synes faktisk  at det må være mere kontroversielt å benekte vitenskapen. Kritisk sans er viktig, men det er få områder det blir forsket så mye på som klima. Men hører vi noen gang om at skeptikerne er fundamentalister eller hjernevaska? Pussige greier, men mulig det er bare jeg som er snål?
Det er faktisk ikke så farlig om Leonardo og jeg tar feil, men det er derimot katastrofalt hvis klimaskeptikerne tar feil.
Som FN´generalsekretær Ban ki -moon uttalte så er vi alle på jorda på samme skip. Hvis dette skipet synker, så synker vi alle.
Det er mye som tyder på at dette skipet er i ferd med å ta inn vann. Det hjelper lite at noen øser for harde livet, mens noen gjør ingenting og andre igjen slipper inn MERE vann.
Skipet vil synke.
På nyåret er det Trump som tar over roret på denne skuta. Det er mye som kan gå galt med å ha Trump ved roret: handel og verdensøkonomien, internasjonal usikkerhet, NATO samarbeidet, menneskerettigheter osv. Men hvis temperaturen på jorda fortsetter å øke og øker med 2-4 grader så vil vi kjenne på konsekvensene alle mann. Da hjelper det ikke å hete Donald Trump for å si det det sånn.

Jeg kjenner at jeg har blitt enda mer pessimistisk enn tidligere når det gjelder fremtiden til denne vakre planeten vår. Jeg føler meg oppriktig talt nå litt maktesløs.
Det eneste jeg kan gjøre er å forsøke stemme fram en "grønn politikk"i mitt eget land og redusere mine egne "fotavtrykk" her på jorda.
Ellers så er det vel bare å BE om at Leonardo og jeg og andre med oss tar feil. Jeg håper selvfølgelig  på det beste når det gjelder både klima, verdens økonomien og verdens freden, men det er vel lov å deppe litt etter det sjokket som traff oss i går?

Dette sitatet fra Game of Thrones surrer og går opp i huet mitt, men jeg håper det går over snart:

"WINTER IS COMING"







Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Når vei trumfer natur