Buy nothing day

I dag er det sikkert mange der ute som har gått av skafte i vill shoppingrus og glede. Det er jo tross alt Black Friday må vite. 

Mange amerikanere betegner denne dagen som en større årlig happening enn Thanksgiving – dagen den alltid følger hvert år. Thanksgiving finner alltid sted den siste torsdagen i november, og Black Friday er dagen som kommer etterpå. Litt ironisk egentlig - at etter dagen man har reflektert litt rundt hva man er takknemlig for her i livet går over i kjøpshysteri. Mye vil ha mer. 


Vi i Norge har altså nok en gang innført en amerikansk tradisjon. Jeg liker det dårlig. I hvert fall en tradisjon som er direkte bidragsyter til dagens bruk og kast samfunn. Ennå en tradisjon som handelsstanden skal melke for hva den er verdt. Det er jo så billig at vi bare MÅ ha det. Så ender det kanskje med nok et plagg du aldri får brukt eller nok en dings du ikke veit hva du skal med? Alt er ikke "kjekt å ha". 


Jeg gidder ikke å hive meg med på dette. En ting er at jeg tenker på miljøet og dette overforbruket vårt (jorda har tross alt begrenset med ressurser), men denne gangen nekter jeg å være med på å støtte oppunder nok en Amerikansk tradisjon. I hvert fall en så meningsløs en. Denne beksvarte fredagen (for miljøet) kan dra et visst sted (der det også er mørkt) for min del. 

Vi nordmenn adopterer gjerne andre land sine tradisjoner, men hva skjer med våre egne? Mulig jeg blir oppfattet som en gammel grinebiter nå, men nå har jeg sett adventsstjerner siden tidlig i november (så et par i oktober også) og jeg klarer ikke å holde det inni meg lenger. Det må bare ut: Adventsstjerna  henges opp 1. søndag i advent, folkens!!  Det var i hvert fall en tradisjon når jeg var barn. Jeg husker jeg var så forventningsfull denne søndagen, da stjerna kom opp i vinduet og adventskransen kom på bordet. NÅ begynte ventetiden... I dag skaper alle sine egne tradisjoner og jeg skal egentlig ikke blande meg bort i det, men jeg må si at jeg synes det er synd at mens våre egne tradisjoner "vannes" ut, så slenger vi oss ukritisk med på nye. 

Vel, jeg har ikke tenkt å gå i fakkeltog mot Black Friday akkurat. Så viktig et det ikke for meg, men mitt svar på Black Friday er å ha en "Buy nothing day". Jeg tar meg en stor kopp te i ro og mak mens jeg kan tenke på hvor mye jeg har spart (både når det gjelder penger og miljø). Og det beste av alt jeg slipper å våkne opp til Blakk lørdag ;) 




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Når vei trumfer natur