Jeg logger av

I år skal jeg skape meg min helt spesielle "julekalender". Jeg skal logge helt av i hele førjulstiden. Det er bare å innrømme det. Jeg bruker for mye tid foran skjermen. Selv om jeg prøver å være bevisst bruken, så klarer jeg ikke det helt. Mobilen "stjeler" tiden. Jeg "skal bare" sjekke noe. Stadig vekk skal jeg "bare" sjekke noe. Jeg er en person som elsker å diskutere blant annet, derfor er jeg stadig inne på diverse grupper å diskuterer. Det er bare det at jeg også er en person som blir så innmari engasjert og da MÅ jeg bare få svare....
Og alt dette tar jo TID... Tid fra familien og tid fra slekt og venner... Tid fra å finne på andre ting.
"Og hvorfor skal vi bruke denne korte tiden vi har på denne planeten på sosiale medier?" hørte jeg Øystein Sunde sa på tv´n her om dagen. Han har jo helt rett, selv om jeg tviler på at jeg kommer til å logge av for godt.

Sosiale medier har visstnok også skylden for at vi har sluttet og dagdrømme. Når jeg tenker etter så tror jeg at det stemmer. Jeg var tidligere en mester i å dagdrømme. Jeg dagdrømte overalt; i klasserommet, på bussen og ikke minst på do. Jeg kunne sitte skit lenge og bare dagdrømme ;)
Men nå gjør jeg altså ikke det lenger. Kanskje det er tidsklemma, men jeg tror sosiale medier og nettet har vel så mye skylden. Det er rett og slett ikke noe døtid lenger.Vi kjeder jo oss ikke lenger. Det har smart-telefonen tatt fra oss. Smart-telefonen bringer internett inn i nesten alle øyeblikk.
Før var det vanlig at nesten alle pleide å hvile middag. Hvem er det som gjør det lenger? Kanskje 80-åringene, men vi under 80 har vel ikke tid til noe så kjedelig som å hvile?
Hva gjør det med oss? Har vi ikke behov for det lenger? Har alle mann i dagens samfunn så lette jobber at vi ikke trenger en hvilestund lenger?
Jeg tror vi har behov for det, men vi tar ikke oss tid til disse hvileskjærene lenger.
Isteden for fyller vi tiden med "skjermtid". Vi har blitt noen dophuer nesten hele gjengen, stadig på jakt etter et nytt "skudd", noe spennende fra nettet. Hvor mange "likes" har jeg fått, hvem har lagt ut hva i dag? Vi sveiper, skroller og klikker.



Det er slitsomt. Jeg er sliten av det. Jeg er altfor dårlig til å begrense meg. Kanskje jeg nesten er avhengig. Og hvis det er tilfelle, så må jeg jo "avruses"...
Så nå er det 24 dager med TID til koselig førjulstid med familien. Nå skal tiden brukes på det som er viktig. Hver dag ligger det en ny og ubrukt dag foran meg UTEN sosiale medier.
Det blir rart. Jeg blir sikkert rastløs i begynnelsen, men så må jeg jo fylle tiden på andre måter. Jeg skal ikke dukke ned i skjermen, så fort det byr seg en anledning.
Kanskje jeg begynner å dagdrømme igjen? Kanskje jeg fullfører en barnebok jeg har begynt på? Kanskje jeg hører mer på musikk? Kanskje jeg opplever mer kvalitetstid sammen med familien?
Jeg tror det kommer noe positivt ut av dette.
Jeg gleder meg til å gjennomføre en digital detox. I morgen åpner jeg første luke. Jeg skal starte dagen med å logge av, og så skal jeg bare nyte øyeblikkene og livet.



Ønsker alle der ute en fredelig førjulstid. Ikke stress. Pust. Nyt. Lev. Ikke sveip, skroll og klikk for mye ;) Jeg popper vel innom igjen en liten tur på julaften for å ønske alle en god jul.


God advent :)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Når vei trumfer natur

Jakt og hogst i vårskogen