World animal day



Det finnes en dag for alt. I dag er det dyrenes dag. Dagen feires verden over av alle som jobber for dyrevelferd. Dyrenes dag startet i 1931. Bakgrunnen for dagen var ønsket om å sette fokus på utrydningstruede dyr. Markeringen har vokst til omfatte alle dyr, men det å sette fokus på utrydningstruede dyr er jo høy aktuelt i våre dager.

På 50 år, fra 1970 til 2020 kan vi ha mistet to tredeler av alt dyreliv. Allerede er 58 % forsvunnet!
Og det er vi mennesker som truer de!

Det er ikke bare snakk om enkeltarter, men økosystemer som trues av utslettelse. Den sjette masse utryddelsen av arter skjer nå. Så å si rett fremfor øynene våre.

I disse dager forgår det en intensiv jakt på et fredet dyr i våre skoger, nemlig ulven. 26 ulver skal skytes denne vinteren. Det er 100 år siden det sist ble felt så mye ulv.
I Norge er ulven utrydningstruet. Globalt er ikke dette dyret utrydningstruet, men alle land har et moralsk ansvar å ta vare på artene i sin fauna. Særlig i en tid som denne.
Norge går ikke foran som et godt eksempel. Tvert i mot. Norge må slutte å se på seg selv som en miljønasjon. Alle de fire store rovdyra våres er på rødlista.
Disse dyra kommer stadig i konflikt med menneskelige interesser og virksomhet. Det er dyra som må vike. Det er dyra som taper - hele veien.

Og så har vi menneskene som fremstiller det som om det er disse dyra som truer de. Det er mennesker som truer dyra. De blir fratatt sine leveområder, fortrengt og jaktet på.
Den menneskelige grådighet kjenner ingen grenser. Vi skal ha alt. Våre behov og interesser skal går foran, og gjør det hele veien.
Det har ført menneskeheten opp i den situasjonen jorda står overfor i dag. Et massivt tap av arter over hele jordkloden. Det vil selvfølgelig til syvende og sist gå ut over oss selv, men da er det for sent.
De artene som går tapt, er borte for alltid.

Jeg har hørt mennesker si med den største selvfølgelighet: " Vi trenger ikke ulven i naturen. Vi har ikke bruk for den."



I dag på dyrenes dag tenker jeg på jordas utallige vakre skapninger, men jeg tenker også på hvordan vi mennesker truer deres eksistens på så mange måter. 
Tankene går til hvordan vi mennesker behandler dyr generelt. Det er sørgelige tanker. 

Men jeg har et håp om at det kan snu, men det er vi mennesker som må gjøre det. Det er vi som har ført jorda opp i denne situasjonen og det er vi som kan gjøre noe med det. 
Vi må det. 


Kommentarer

  1. Jeg er nå fullstendig finansiell fordi jeg lånte fra LFDS. Jeg vil bringe dette til kunngjøringen til publikum om hvordan jeg kom i kontakt med LFDS etter at jeg mistet jobben og ble nektet lån av banken min og andre økonomiske institusjon på grunn av min kredittscore. Jeg kunne ikke betale barnas avgifter. Jeg sto bak på regninger, i ferd med å bli kastet ut av huset på grunn av min manglende evne til å betale husleien. Det var i løpet av denne perioden barna mine ble tatt fra meg av fosterhjem. Så bestemte jeg meg for å søke etter midler på nettet der jeg mistet $ 3707 som jeg lånte fra venner som jeg ble dratt av av to online låneselskaper. Inntil jeg leste om: Le_Meridian Funding Service (lfdsloans@outlook.com / lfdsloans@lemeridianfds.com) et sted på internett, var fortsatt ikke overbevist på grunn av det jeg har vært igjennom før en slektning av meg som er presteskap også fortalte meg om den pågående låneplanen til LFDS til en veldig lav rente på 1,9%% og nydelige avdragsbetingelser uten straff for mislighold av betaling. Jeg har ikke noe valg enn å også kontakte dem som jeg gjorde gjennom tekst + 1-989-394-3740 og Herr Benjamin svarte tilbake til meg. Den dagen var den beste dagen i livet mitt som aldri kan glemmes når jeg motta et kredittvarsel på $ 400 000,00. Usd-lånebeløp jeg søkte om. Jeg benyttet meg av lånet effektivt til å betale opp gjelden og starte opp en bedrift, og i dag er jeg og barna mine så glade og oppfylle. Du kan også kontakte dem via e-post: (lfdsloans@outlook.com / lfdsloans@lemeridianfds.com) WhatsApptext hjelpelinje: + 1-989-394-3740 Hvorfor gjør jeg dette? Jeg gjør dette for å redde så mange som trenger et lån for ikke å bli offer for svindel på internett. Takk og Gud velsigne dere alle, jeg er Oleksander Artem fra Horizon Park BC, Ukrain.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Når vei trumfer natur