En hyllest til vinteren



Jeg elsker vinteren. I hvert fall fra februar og utover :) Når sola begynner å varme litt og snøen glitrer som sølv i sola. Det er som om man kan lukte at våren er på vei. Den ligger å gleder seg under snøen og det gleder meg også.
Disse vakre vinterdagene er noe av det beste jeg vet. I hvert fall når jeg kan spenne skiene på beina og labbe innover fjellet. Og når du har gått et stykke og synes du fortjener en pause, så er det fram med kakaoen, appelsinen og kvikklunsjen.
Det høres kanskje klisjeaktig ut, men dette er vel en del av den norske folkesjela? Vi er kanskje ikke født med ski på beina akkurat, men dette er en del av min identitet i hvert fall. Det er umulig å angi verdien av en perfekt vinterdag på ski.



Denne vinteren har foreløpig vært svært snøfattig de fleste steder i Norge. Den hvite julen ble avlyst på mange plasser.
Jeg tenker litt på dette for tiden. Dersom om den globale oppvarmingen fortsetter kan snøen etterhvert være en sagablott i vinterlandet Norge. Den norske snøen er truet!
Jeg vil egentlig ikke være en slik super pessimist. Jeg liker å tro at alt går bra - i hvert fall til slutt.
Likevel hender det at katastrofetanker trenger seg på.
Hva skal jeg gjøre uten snøen? Bare tanken på en grå vinter gjør meg små deppa. Vi har fantastiske årstider i Norge. På Lillehammer her hvor jeg bor er alle årstidene helt perfekt. Vi har ordentlige vintre (så langt), vi har relativt tidlig vår (jeg har bodd i Tromsø, så på Lillehammer mener jeg det er tidlig vår). Sommeren kunne selvfølgelig har vært litt lenger, og høsten litt kortere, men årstidene er fine som de er.

Og nå er det vinter. Vakre Kong Vinter fortjener en hyllest. Selv om katastrofetanker melder seg innimellom, jeg går jo rundt og tenker på så mye, så er jeg en optimist også.

"Det finnes optimister som gleder seg til at det skal bli vinter, slik at de kan begynne å glede seg til at det skal bli sommer" ;)

Nei da. Jeg nyter vinteren her og nå og synes den er praktfull. Her jeg bor er det tross alt snø. Mer skal ikke til for å gjøre meg lykkelig. Jeg hyller vinteren med disse vinterbildene... :)












                                                 Ha en flott vinter - med eller uten snø :) 


                                                                                                               Nina

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Når vei trumfer natur