Jeg logger av

Jeg har for mye hodet i den lille skjermen. Igjen. I år som i fjor, trenger jeg en digital detox. I fjor logget jeg av hele desember, eller i hvert fall nesten.
I år blir det november og kanskje delvis desember.

Jeg er for mye på sosiale medier. Jeg blir så lett engasjert, og bare MÅ følge med på diskusjoner og kommentere osv. Jeg er en hissigpropp til tider og klinker ivrig i vei på tastaturet.
Det tar tiden min og det tar vekk fokuset fra andre viktige ting. Jeg går i fella gang på gang.

Jeg må ta meg selv i nakken og gjennomføre nok en detox. Den består i å holde seg borte fra sosiale medier og skjerm i minst 21 dager. Det sies at det tar 21 dager å bryte en vane. Nå har jeg jo prøvd dette før, og det virket strengt tatt ikke. Jeg falt tilbake på skjermkjøret igjen, men det nytter ikke å gi opp.
Etter denne detoxen har jeg planer om å innføre noen nye vaner. Bedre vaner.

For jeg er i grunn lei all den skjermbruken. Likevel synes jeg det er vanskelig å legge telefonen bort.
Jeg har en hektisk jobb, og når jeg kommer hjem slapper jeg så godt av i sofaen med litt skjermtid. Jeg scroller meg nedover skjermen og tror jeg slapper av, men gjør jeg egentlig det?
Jeg kunne jo tatt meg en god gammeldags lur istedenfor. Slik de gjorde før i tiden. Da de virkelig slappet av.
Til barna mine sier jeg: "Mamma, skal bare slappe av litt", og dermed glir jeg inn i den digitale verden og blir der ganske lenge.
Det tar som sagt fokuset vekk fra andre viktig ting. Plutselig har halve kvelden gått med foran skjermen. Ikkje bra.
Og jeg har definitivt blitt en del av denne dokumentasjonskulturen. Det knipses og vises til hele verden.
Det er selvfølgelig gøy også, for ellers hadde jeg ikke gjort det, men noen ganger lurer jeg på hvorfor jeg gjør det. Vi hiver vel oss kanskje med på trender og nye ting noen ganger uten å tenke på hvorfor. Jeg innrømmer det i hvert fall. Jeg har lett for å hive med meg på alt jeg synes er litt artig. Lett påvirkelig der altså, i tillegg til å bli veldig engasjert. Ikkje bra.

Barna og familien min fortjener selvfølgelig mer av min tid enn facebook og instagram. Og bestandig føler jeg at jeg ikke har tid til ting. Selvfølgelig tar jobben mye av en dag, men ettermiddagen og kvelden går fort unna når mye av tiden brukes til å scrolle deg nedover facebook.

Jeg har nemlig en mistanke at jeg kan få til mer, hvis jeg bare kutter ut skjermen litt.
Jeg høres jo ut som rene skjermmisbrukeren, men det er kanskje litt sant også. Jeg klarer liksom ikke å bryte denne vanen, hvis jeg ikke pålegger meg selv og gjøre det selv. Jeg har prøvd delevis, men det funker liksom ikke. Jeg har mange unnskyldninger for meg selv der jeg bare skal sjekke noe og da er vi gang igjen. Ikkje bra.

Jeg lengter nå etter å logge av. Vi har mistet noe helt sentralt i vår tid. Den hurtige tiden har vunnet, men nå lengter jeg etter de små tingene. Ha tid. Et annet fokus.
Jeg vil tilbringe mer tid med barna. Jeg vil spille brett spill, spille kort, legge en kabal, bake, lese bøker, skrive bøker, gå en kveldstur, danse, høre på musikk, skrive på bloggen, gjøre yoga og meditere.
Det er det jeg vil så....

NU KJØR VI ☺☺☺

(Muligens må jeg jukse litt, og logge på Facebook av og til, fordi mye foregår gjennom fb. Diverse gruppe osv. Beskjeder og alt mulig kommer jo der, men det skal bli med en liten sjekk altså).


Ses plutselig på en skjerm nær deg ;)





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Slik får du perfekt avføring