Fremtiden er grønn



Det er snart valg. For noen er det sikkert valgets kvaler. Hvem skal man stemme på? Hvem er man MEST enig med?

For meg er saken klar. Det er ikke snakk om noen valgets kvaler her i gården. Jeg stemmer Miljøpartiet de grønne og nå skal jeg fortelle hvorfor :)

For meg blir spørsmålet: Hvilket samfunn ønsker vi å ha? Eller rettere sagt hvilken fremtid ønsker vi å ha, ikke bare for oss selv, men også våre etterkommere?
Nå er det selvsagt slik at jeg tror på forskernes dystre spådommer om hvilke konsekvenser klimaendringene vil ha for oss. Jeg er videre bekymret for det enorme tap av arter vi har påført jorda. Den sjette masseutryddelsen pågår NÅ, økosystemer står i fare for å kollapse. Vi forsurer og fyller havet med plast. Great Barrier reef holder akkurat på å dø NÅ.
Videre forgifter vi kloden med kjemikalier og klimautslipp og vi bygger ned naturen til fordel for industri. Fakta er at vi holder på å ødelegge vårt eget hjem.
Det er ikke bare å dra til en annen planet, selv om det finnes de som er inne på de tanker også. Vi skal visst bare fortsette galskapen helt til å vi har ødelagt jorda.



Vi kommer til å stå overfor klimautfordringer. Kanskje tidligere enn noen aner. Vi kjenner det jo litt litt allerede. Forskerene sier vi kommer til å oppleve et våtere klima i Norge. Det merker vi da allerede.
Jeg synes nesten alltid det er ekstreme nedbørsmengder når det regner.
Det er flom og katastrofer mange steder rundt omkring i verden akkurat NÅ. Og hetebølgen gjennom Sør-Europa? Forskerne mener jo at det kommer til å bli ekstremt varmt i sydligere strøk om noen år. Det er vel bare en forsmak vi kjenner nå?

Jeg er faktisk svært bekymret for framtida. Mulig mange ser på meg som en dommedagsprofet, men det får så være.
Jeg mener at miljøsaken er den viktigste saken. Den må ligge i bunnen av hele regnestykket. For hva betyr vel bedre veier og skattelettelser, hvis alt bryter sammen? For det er det som kan skje. Verden opplever allerede sine første klimaflyktninger. Øyer som før var bebolige, er under vann. Det skjer NÅ.
Vi trenger ikke politikere som tenker kun kortsiktig. Vi trenger politikere som tar klimautfordringene på alvor og prioriterer framtida. MGD er det eneste partiet som konsekvent har stemt mot mer oljeleting.
Lille Norge er verdens 7. største eksportør av CO2. Det sier litt om vårt ansvar om å holde den globalale oppvarmingen under 2 grader. 


I Norge blir ofte de Grønne latterliggjort, men se bare til Sverige og Tyskland, der de Grønne har gjort stor fremgang.  I Tyskland har de Grønne hatt stor gjennomslagskraft. Industrinasjonen Tyskland har endt opp som en sydspiss i fornybar energi. I Tyskland finner vi "grønne" byer som Freiburg. Alle nye hus som bygges i Freiburg er hus som bruker lite energi. Det er ikke bare privathus som er dekket av solcellepaneler, men også bygg som jernbanestasjonen, forbalklubbens stadion, rådhuset, skoler, kirker og fengsel. Skogen forvaltes bærekraftig slik at det tas ut mindre enn det som vokser til, og en stor del av skogen er vernet. En grønn by gir også "grønne" arbeidsplasser. Freiburg har 80 firma som jobber med solcelleteknologi. Miljøvennlig transport er prioritert. Byen er planlagt slik at de fleste har det de trenger innen gangavstand og det er hele 400 kilometer med sykkelvennlige veier. Allerede i 1973 ble hele sentrum bilfrisone. Dette er en "fremtidsby" tenker jeg. 

Til de som mener at de grønne tar oss tilbake til 1800- tallet vil jeg si; de gjør tvert om det motsatte. Vi lever nemlig ikke i jappetiden lenger, eller på 90-tallet. Vi lever i ei tid der forbruket vårt MÅ ned. Den egoistiske sløsingen må ta slutt. Det kommer tross alt noen etter oss. Fortjener ikke kommende genrasjoner å arve en jord det går an å leve på?
Hvis svaret er ja; så trenger vi å forandre på MYE og det er det kun MGD som tar ansvar for det i mine øyne. MGD kommer med nødvendige tiltak, de tenker nytt. 
Vi må komme oss vekk fra oljeavhengigheten, den varer ikke evig uansett...



Videre trenger vi å jobbe for å endre folks syn på naturen. Naturen er ikke til for OSS. Alt henger sammen og er en del av en helhet, et økosystem. Ødelegger vi dette, så ødelegger vi i grunnen bare til slutt for oss selv.Vi trenger ikke politikere som sier at vi ikke trenger rovdyr i naturen for de skaper ingen verdiskapning. Et slikt syn på naturen er ikke bare etisk forkastelig, men også det siste jorda trenger akkurat nå. Vi trenger politikere som lytter til fagkunnskap og forskning. Naturen er ikke skapt kun for oss mennesker, men alt som lever der er en del av et komplekst samspill. Vi må forstå og respektere dette. Vi er avhengig av naturen, naturen er ikke avhengig av oss.


Det er fullt mulig å føre en alternativ økonomisk politikk:

https://www.dn.no/meninger/debatt/2015/09/01/2144/Politikk/jeg-garanterer-for-de-grnne



Det er ikke det at jeg er i mot velstand og gode tider. Jeg er kjempe takknemlig for det gode livet jeg har levd, men når levesettet vårt ikke er bærekraftig her på jorda, så er det faktisk slik at man ikke kan fortsette i samme stil og håpe at problemene går over. Vi trenger mange jordkloder å leve på hvis vi i Norge og vesten skal fortsette med forbruket og livsstilen vår. Vi må faktisk ta innover oss at det er umulig å fortsette på samme vis. MGD har politikere som tør å være ærlig på dette punktet. De fleste andre partier legger opp til fortsatt uhemmet vekst, og de verste av dem synes også det er greit å gamble med boring etter olje i Lofoten, vårt matfat. Galskap.

Norge trenger som resten av verden et sterkt miljøparti som kan være med å påvirke i riktig retning. Det er usannsynlig at MGD vinner valget. men jo større partiet blir og jo flere mandater partiet får på Stortinget vil ha mye å si for den miljøpolitikken som vil bli ført i Norge fremover, tror jeg. MGD er det beste miljøpartiet. Jeg er enig i svært mye av det de står for. Så får folk bare latterligjøre partiet og velgerne, så mye de vil.
Jeg ønsker meg uansett en mer grønn fremtid. Jeg vil ha et varmere samfunn der livskvalitet settes i sentrum, og hvor arbeidstakerne kan velge mer fritid og ferie framfor stadig høyere lønn.
Jeg vil ha en matproduksjon som tar vare på miljøet, dyra og bonden. Og jeg vil ha politikere i førersetet som tar vår tids største trussel på alvor, nemlig klimaendringene.


For meg blir valget lett. Jeg kan ikke annet enn å stemme MGD. For jorda våres. For våre etterkommere. For oss selv.

GODT (GRØNT) VALG!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Når vei trumfer natur