De stakkars jegerne

Jeg var i litt hardt vær for noen år siden da jeg oppfordret folk til å ta avstand fra det jeg mener er trofébilder av gaupejakta og ba folk kommentere innlegg der jegerne frivillig postet slike bilder i sosiale medier. Det var ikke meningen å oppfordre til hatefulle ytringer, men hensikten var å vise norske jegere at mange tar avstand fra slikt. Bildene hvor de poserer med gaupa rundt halsen vekker like mye avsky i meg som når jegere drar ned til Afrika og skyter sjiraffer  og viser det stolt frem etterpå. Mediene kritiserer også ofte den slags type jakt - når det gjelder utlandet. Hvorfor skal det være annerledes når jegere i Norge skyter utrydningstruede dyr? Fordi Staten tillater det?

Dette er en svært kontroversiell form for jakt.

Flere tusen menn og kvinner er med på gaupejakt. De jakter med løshund. Noe som er svært stressende og belastende for gaupa. Gaupa flykter ofte opp i et tre hvor bikkjene står under og bjeffer til jegeren kommer med geværet sitt.

Jeg mener jegerne i Norge er svært så hårsåre. De vet at denne konflikten er opphetet og det er steile fronter. Likevel synes de det er helt greit å posere med trofeet sitt. Jegerne fikk massiv kritikk. Ja, noen gikk over streken med kommentarene sine, men vis meg et kommentarfelt der hvor noen ikke gjør det?

Jegerne sutret og klaget i media. Gjorde seg til det store offeret og jeg måtte svare for meg og stå til rette overfor NRK.

Ingenting har endret seg. Vi ser atter igjen gaupejegere glise mot kamera. De poster gjerne bilder på sosiale medier under #gaupejakt Kun for å motta hyllest selvsagt, kritikk tåler de ikke. Det er ikke mye som skal til før de gjør seg til et stakkars offer. 

Trusler og ytringer som går over streken tar jeg selvsagt avstand fra, men kritikk derimot må disse jegerne tåle. De jakter tross alt på en truet dyreart i Norge. Jeg bryr meg ikke om at de jakter med loven i hånd.

Jeg ser ingen stor forskjell på denne jakta og de som skyter de fem store i Afrika. Gaupa er en av våre "store" majestetiske dyr.

Det er også påfallende at media alltid griper tak i saken når det gjelder den ene siden. 

Det er klart at rovdyrmotstandere bare kan fortsette med sitt. At de er med på å provosere og gjøre konflikten enda mer betent, nei - det skal ikke nevnes. 

Det er jo selvsagt de som er «offeret». Ikke de utrydningstruede gaupene.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Ja, det er en parodi

Når vei trumfer natur