Festbrems

Snart har vi kommet til veis ende på 2023.  I tidligere år hadde jeg en følelse av glede og forventning når et nytt år stod for døra. 

Nå har jeg mildt sagt blandede følelser. Det er en urolig og farlig verden vi nå lever i. Stygge og forferdelige kriger raser og truer verdensfreden. Vi er regelrett vitne til et «live-sendt» folkemord i Gaza, mens ingen med makt handler. Det er grusomt. Det er uforståelig. 

Jeg føler meg maktesløs og urolig.

Denne urolige følelsen har jeg hatt en god stund nå. Ikke bare fordi mennesker dreper hverandre, men det er også så mye annet så som er galt i verden. 

For ikke bare dreper mennesker hverandre i grusomme kriger, men vi er jo også i ferd med å ta livet av vår egen planet. 

Klimaendringene er stor trussel som mange ikke vil ta innover seg av ulike grunner. Noen tror ikke på vitenskapen, andre vet ikke hva de skal tro og dermed med blir passive tilskuere og mange føler seg maktesløse. Det at verdens ledere og myndigheter gjør så lite er selvsagt den største grunnene til bekymring. Allerede nå har store deler av verden opplevd ekstremvær i flere år nå og klimaendringer tar liv, men en temperatur økning på 3 grader vil være katastrofalt. 

Og vi ødelegger ikke bare for oss selv, men for tusenvis av andre arter. Vi har også en naturkrise og forholde oss til og disse to går hånd i hånd. Den ene forsterker den andre. 

Vi som art dominerer totalt på denne planeten. Bit for bit bygger vi ned naturen, fortrenger og utrydder andre arter. På verdenes basis så utgjør de ville dyrene bare 4% av biomassen, mennesker utgjør 36 % og resten er husdyrene våre på 60 %. 

På få tiår har vi forvandlet denne perfekte planten og gjort den om til vår private «lekeplass» der vi har total dominans og alle andre arter må enten vike eller utnyttes for at de hele tatt skal ha noen verdi. 

Vi har nå et fullstendig ødelagt forhold til naturen. Vi lever overhodet ikke bærekraftig på denne jordkloden. Det er mildt sagt deprimerende. 

Vi eier ingen respekt lenger. Og det viser seg jo også i vårt nærmiljø. Den neste generasjonen som vokser opp har ikke en gang respekt for læreren sin, eller sine andre medelever. Det er mye vold og kriminalitet blant dagens 14-åringer. Det er grunn til bekymring. Mine egne barn forteller om rystende holdninger fra andre medelever. Det er elever som ser ned renholdspersonalet, som griser til litt ekstra så de må jobbe litt mer. Det er gutter som ser ned på kvinner. Det er elever som sier rett ut at driter i klimakrisen eller hvordan dyr har det. Selvsagt gjør de det. Dette er barn som ikke har lært å bry seg om så mye mer enn seg og sitt. 

Og hvor er de voksne opp i det her? Hva snakkes det om rundt middagsbordet? Eller spiser folk kanskje ikke så mye middag sammen eller tar viktige samtaler med barnet sitt? Er folk for opptatt med karrieren sin, eller må poden være med på ørten forskjellige aktiviteter og kjøres hit og dit? 

Jeg vet ikke. Jeg prøver heller ikke å skjære alle over en kam, men jeg vet bare at det er så mye som er på vei i gal retning. 

Og jeg blir oppgitt, sinna, frustrert og lei meg. 

Slike tanker kommer særlig på årets siste dager. For nå nærmer også ulvejakta seg. Og alle som kjenner meg vet jo at det går inn på meg. For meg blir ulven et salgs symbol på vårt forvrengte forhold til naturen. For det er selvsagt 2 millioner sau som skal ha enerett på naturen 3 måneder i året og derfor må de ville dyrene vike. Selv i ulvesonen skal det jaktes selv om vi nå ligger under det altfor lavt satte bestandsmålet. Så ille som det har vært under denne regjeringen har det ikke vært siden 1800-tallets utrydningspolittikk. Og dette skjer når verden står i en global naturkrise. Hva er det politikerne ikke skjønner? 

Nei, da kommer vi tilbake til vårt ødelagte forhold til naturen. Ulvene har ingen verdi, den er bare en byrde. Det skal selvsagt jaktes elg, MYE elg og ingen skal ulven få. Jaktkulturen står høyt i Norge. Og selv om ulvene i ulvesonen tar svært lite sau, må den dø - for naturen skal vi ha for oss selv. 

Homo sapiens er en egoistisk og destruktiv art. Vi utnytter andre arter på det groveste. Tenk så mange dyr i det industrialiserte landbruket som lider og aldri får kjenne frisk luft eller sola varme? For kjøttet skal masseproduserer og være billig for oss. 

Og noen blir stadig rikere. Markedskreftene er selvsagt sluppet til over alt og det er ikke til det beste for hverken folk, natur eller dyreliv, mener jeg. Har f.eks helsetjenestene blitt noe bedre de siste årene? Hva med eldreomsorgen? 

Noen beriker seg også på vår felles naturressurser og stikker til Sveits når de mener at de må betale for mye tilbake til fellesskapet. 

Nei, det er selvsagt viktigst å berike seg selv. Ingen snakker om å bygge landet sammen lenger… 

Forskjellene blant folk øker. Noen blir utrolig mye rikere, mens andre blir fattigere. Det er selvsagt lettere å tyne de små. Det er de rike som har mest makt. 

«Vanlige» folk må forstå at den eneste makta vi har er at vi er mange. Ved valg kan det utgjøre en forskjell. 

For det nye året ønsker jeg selvsagt fred. Jeg ønsker meg også fred fra den gnagende følelsen av maktesløshet og av at alt går til helvete. Jeg ønsker ikke å forbli negativ. 

Jeg ønsker som Halvdan Sivertsen, sa det; at vinden i fra Høyre snart må snu. For de med makta gjør meg skremt. Dagens verdier i kapitalismens tid skremmer meg. 

I 2024 ønsker jeg at det snur. Festen er over. Jeg ønsker meg en grønnere verden, der vi tar mer vare på hverandre, det blir mer likhet blant folk, vi ser på verden med andre verdier, mindre forbruk og utnyttelse av natur og dyreliv. Og fred på jord. 

Godt nytt år. 

Og NB! Ikke bruk årets siste dag på å sprenge penger i lufta samtidig som du traumatiserer kjæledyr, husdyr og ville dyr, eller i verste fall bidrar til å ta livet av de. Det er mye annet fornuftig du kan bruke pengene på. 

Med vennlig hilsen årets festbrems (men noen må jo være det også og hvem vet, kanskje verden trenger flere festbremser)?





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Når vei trumfer natur