Min stemme

I dag skal jeg stemme. Min stemme går til...

- Framtida.



Min stemme vil jeg rett og slett bruke for framtida. Både for min egen skyld og mine barn og kanskje barnebarn. Til de som kommer etter oss. De fortjener også en jord som de kan leve på.
Jeg stemmer også for de som ikke kan stemme: Barna, dyra og naturen.

For klimaendringer og orkaner henger sammen, sier forskerne. Nå raser det det orkaner i kategori 5 i styrke. Orkanskalaen går ikke høyere. Millioner av mennesker må evakuere.
Temperaturen på kloden vår øker, isen smelter i rekordfart og havnivået stiger. Stiger vannet og blir varmere, oppstår det flere orkaner, oppstår det flere flommer vil det oppstå mer tørke. Når det skjer vil tilgangen på mat blir mindre.
Dyrearter dør allerede ut i rekordfart. Den sjette masseutryddelsen av arter pågår nå.
Vi er avhengige av intakte økosystemer.
Det foregår en skremmende utvikling på jorda akkurat NÅ. Vi må ikke lukke øynene og se en annen vei.

Norge skal ikke fortsette å lete etter fossil energi i en tid som dette. Vi har et ansvar. Hensynet til arbeidsplasser innen oljebransjen og kan ikke gå foran på bekostning av fremtiden.
Det må tenkes nytt og framtidsrettet. Oljealderen går mot slutten. Den må gå mot slutten.



Jeg stemmer på et parti som vil forhindre oljeboring i sårbare områder. Lofoten er noe av det vakreste vi har. Det var fisken som bygde den første rikdommen i Norge. Vi skal ikke gamble med vårt eget matfat.
Jeg stemmer på et parti som vil ta vare på det viktigste vi har, nemlig naturen og miljøet våres.

Jeg bruker stemmen min for de som ikke har en stemme overhodet. Jeg stemmer for de ville dyrene som er utrydningstruet i Norge. Min stemme går også blant annet til gaupa.
Jeg stemmer for bedre dyrevelferd for husdyra våres. Jeg vil ikke glemme pelsdyrene.

Jeg stemmer på et parti som også har en god politikk på andre områder enn bare miljøpolitikk. Det mener jeg da, selv om jeg ikke er enig i alt.
Men jeg er nødt til å stemme på det partiet som har den beste miljøpolitikken og det er Miljøpartiet de grønne.

For som Knausgård sier det:

"Samfunnet er du og jeg. Makten er vår. At politikerne velger å se ned, behøver ikke bety at vi også skal gjøre det".



Bruk stemmeretten din. Løp og stem!

Godt valg!




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De stakkars jegerne

Ja, det er en parodi

Når vei trumfer natur